Chockhöjt drivmedelspris kan bli dyr affär för e-handeln

Ökade logistikkostnader väntar.

I dag kom beskedet att de ledande drivmedelsbolagen chockhöjer bensinpriset med 40 öre litern och dieselpriset med 30 öre litern. En höjning som inte bara påverkar hushållen, utan även riskerar att slå mot handeln i kraftigt ökade logistikkostnader.

Extra dyrt kan det bli för e-handlare, som erbjuder låg till ingen fraktavgift alls för kunderna. Ett av dessa företag är NetOnNet.

Annons

I Sverige är vi vana vid att priserna på drivmedel justeras dagligen, säger Nora Ay, PR- och kommunikationschef hos NetOnNet, till Ehandel.

Vem eller vilka får i dagsläget bära kostnaderna för de ökande drivmedelspriserna?

I nuläget är det för tidigt att dra några växlar på hur vi, våra samarbetspartners eller våra kunder kan komma att påverkas direkt eller indirekt av prishöjningarna.

Den senaste utvecklingen har varit att flera stora aktörer, som till exempel Zalando och H&M infört gränser för hur små orders som innehåller ett fri frakt-erbjudande.

LÄS ÄVEN: H&M tar bort fri frakt

Huruvida de stigande drivmedelspriserna kan påverka sådana erbjudanden framgent vill NetOnNet inte spekulera i.

NetOnNet var tidigt ute med att erbjuda sina kunder fri frakt. Erbjudandet har till skillnad från hos många andra e-handlare varit villkorslös, det vill säga fri frakt utan köpgräns, eller endast giltig under en tillfällig kampanj/period. Under dessa år har bensinpriset ökat och sjunkit tusentals gånger utan att det någonsin har påverkat vårt erbjudande eller löfte om fri frakt till våra kunder, säger Nora Ay.

LÄS ÄVEN: Zalando slutar med gratis frakt i hela Norden

Annons

I dag uppger 80 procent av de svenska konsumenterna att fri frakt är viktigt när de handlar på nätet, enligt E-barometern som kartlägger svenskars köpvanor online. Med fortsatta höjningar, eller rentav avsaknad av framtida sänkningar kan det erbjudandet komma att försvinna nästan helt.

Annons