Därför går Willys e-handel starkt: ”Lika låga priser online som i butik”

"Helt transparenta med våra plockavgifter".

Axfood-ägda Willys berättade förra veckan att kedjan kommer nå break-even i e-handelsaffären redan i år. Enligt Willys är det ett kvitto på att e-handelsmodellen fungerar även i dagligvarubranschen. Med rätt strategi och arbetssätt kan lönsamhet nås.

Willys marknadschef Patrick Grabenbauer ser främst två huvudskäl till framgångarna.

Annons

Det handlar dels om att vi har lika låga priser online som vi har i våra fysiska butiker. Men det beror också på vårt "click & collect"-koncept "Willys Hämta", som inkluderar automatiserade hämtstationer där kunden hämtar ut sina matkassar själv på ett enkelt och smidigt sätt, säger Patrick Grabenbauer och fortsätter:

Vi har också varit transparenta med vilka avgifter vi tar ut för plock och eventuell hemleverans och det tror vi många kunder uppskattar – att man vet vad man betalar för istället för att avgifterna ligger inbakade i högre pris på varorna.

Målet är att i närtid få in hämta-konceptet på ytterligare 20 butiker. Därefter kommer de flesta Willys-butiker erbjuda e-handel och ha en hämtstation, enligt marknadschefen. Kedjan ska också fortsätta att finslipa rutiner, processer och lösningar, betonar han.

Har ni satt något omsättnings- och/eller vinstmål för e-handeln?

Det är inget vi kommunicerar utåt, men vi fortsätter att sikta på lönsam expansion.

"Måste finnas där kunderna finns"

Lågpriskedjor har dock åtminstone tidigare uppvisat en viss motvilja till att lägga allt för mycket krut på e-handelskoncept. Det har funnits en oro för att man riskerar att urholka kärnaffären, som bygger på kundbesök i fysiska lågprisvaruhus, och ofta i handelsområden utanför stadskärnor. Lågpriskedjor vill också i största möjliga mån undvika fördyrande inslag, som exempelvis frakter med matkassar.

Men Patrick Grabenbauer säger att Willys måste finnas där kunderna finns. Och de finns numera i hög utsträckning online, även matkunderna.

Den försiktiga hållningen till e-handel handlar ju om att det är ytterst få som har kunnat nå lönsamhet. Det är en mycket svår nöt att knäcka. Vi som har låga priser i vårt DNA behöver göra det här på ett sätt som inte driver kostnader som inte går att hämta hem i ökade intäkter eller ökad kundnytta. Nu räknar vi ju med att nå break even i vår e-handel i år så vi är inte i ett läge där det förstör vår grundaffär utan tvärtom.

Annons

Men det är fortsatt störst fokus på "click & collect"-konceptet. De flesta kunderna väljer det, framför att få matvarorna hem till dörren, enligt marknadschefen. Han beskriver det som "en smidig, flexibel och ekonomiskt fördelaktig lösning".

Vi får otroligt höga betyg när vi mäter kundnöjdhet på det här området. Det är inte bara ett fenomen hos oss utan något man kan se i hela branschen: De senaste åren är det "click & collect" som har ökat mest i dagligvaruhandeln. Det har nu även gått om hemleverans som det mest populära leveransalternativet. För oss är det också en viktig nyckel i att vi nu när break even i e-handeln. För att nå lönsamhet i ”the last mile” är en utmaning, som de flesta nog vet vid det här laget.

Riktig e-handel?

Johan Lagercrantz, vd för Mathem  – som nyligen köpte Axfood-ägda Mat.se, i utbyte mot att Axfood fick drygt 16 procent av aktierna i Mathem – har i två intervjuer med Ehandel sagt att han inte betraktar "click & collect" som riktig e-handel. Det är först när varor levereras hem till dörr, som det är fråga om genuin online-handel.

LÄS ÄVEN: Mathems vd om fusionen: ”Vi ska bygga gemensamma lager”

Men Patrick Grabenbauer delar inte den bilden. Han tycker att "click & collect"-konceptet utan tvekan också är äkta e-handel.

Kunderna gör ju sitt köp på nätet och inte i fysisk butik. I synnerhet i en bransch som vår – där majoriteten av kunderna väljer "click & collect" – blir det ju konstigt om man bara skulle räkna hemleverans som riktig e-handel. Men även i andra branscher hämtas ju en majoritet av e-handelsköpen upp någonstans av kunden – hos ett post- eller leveransombud, i en instabox eller liknande.

Annons