Mathems vd om fusionen: ”Vi ska bygga gemensamma lager”

Ska ge skalfördelar och effektiva lagersystem.

Som Ehandel berättade på tisdagsmorgonen säljer Axfood aktier i Mat.se till konkurrenten Mathem. Som betalning får Axfood aktier i Mathem. Därmed blir Axfood  till 16,5 procent delägare i konkurrenten Mathem. Detta medför också att Mathem ska samarbeta med Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.

LÄS ÄVEN: Axfood säljer Mat.se för 688 miljoner – blir delägare i Mathem

Annons

Mathems vd Johan Lagercrantz säger till Ehandel att han "såklart är superglad över” samgåendet.

Det är jättespännande och vi ser fram emot att få jobba ihop med Mat.se och avvaktar nu spänt på utlåtandet från Konkurrensverket. Därefter kan vi se hur vi och Mat.se kan vässa våra respektive erbjudanden, säger Johan Lagercrantz till Ehandel.

Kommer ni att verka under ett gemensamt varumärke?

Vi kommer fortsätta som två varumärken till att börja med. Men det är snarare så det ser ut i dag. Hur det blir framåt är en analys som är svår att göra i dagsläget.

LÄS ÄVEN: Mathem växlar upp med blixtsnabba leveranser

Johan Lagercrantz säger att samgåendet dels handlar om att slå ihop kundbaser och omsättningar. Detta för att få fram ett bättre kunderbjudande, under de respektive varumärkena.

Det ger större möjligheter till investeringar i logistik, automation och lagerhållning, genom att vi båda får en större intäktsbas, som passerar igenom anläggningarna. Det gäller främst i Göteborg där Mat.se omsättningsmässigt är lite större än Mathem.

Det leder till att den framtida omsättningen blir ungefär den dubbla i jämförelse med bolagens enskilda omsättning idag. Mat.se har varit väldigt framgångsrika i Västsverige.

Annons

Ska ni bygga gemensamma lager?

Ja, tanken är att sikta på gemensamma lager för att få skalfördelar och effektiva lagersystem. Sedan exakt i tid när det sker återstår att se. Men det är ett arbete som behöver starta så fort som möjligt. Det finns absolut en grundtanke om att samordna våra ”fullfillment”-processer”, alltså samordna ihopplockning och utkörning av matvaror.

Mathem är i färd med att bygga ett nytt lager i Larsboda i Farsta. Vad händer med det nu?

Det rullar på och planeras att öppnas i slutet av nästa år. Allt har gått bra hittills och vi ser ut att hålla vår tidsplan.

LÄS ÄVEN: Så hållbar är matjättarnas e-handel – ”Allt ska gå på el om fem år”

Samgåendet med Mat.se ska också skapa en effektivare distribution, tack vare högre kunddensitet.

Ju fler kunder man har i ett område desto kortare blir körsträckorna. Om man istället har ett mindre antal kunder på ett större område blir det ju följaktligen en längre körsträcka.

Vad har varit Mathems USP gentemot Mat.se och vice versa tycker du?

Jag tycker vi är starka på köpflöden och användargränssnitt. Vi har också ett bra leveranserbjudande där man kan hitta individuella leveranstider som passar ens behov. Mat.se tycker jag är väldigt duktiga i sitt klimatarbete, med en intressant produkt, där man kan se olika livsmedels klimatavtryck.

Du sa nyligen till Ehandel att du inte tycker att ”click & collect”, som både Axfood och Ica har stort fokus på, inte är riktig e-handel. Hur ser du på det uttalandet i dag?

Jag står fast vid att det är en variant på e-handel som vi inte representerar, även om click & collect också är ett starkt koncept. Men det fina med samgåendet är att vi kan utveckla de erbjudanden vi har, vid sidan av det mer traditionella konceptet.

Vi hoppas att Axfood ser oss som en väldigt stark spelare inom det jag kallar för riktigt e-handel, där matvaror levereras hem till dörren.

LÄS ÄVEN: Mathem om jättarnas online-satsningar: ”Click & collect är inte e-handel”

Johan Lagercrantz tillägger att samarbetet med Dagab även skapar utökade möjligheter till ett attraktivt kunderbjudande – och till ännu säkrare varuflöden. Det kan också medföra bättre inköpspriser och ett breddat sortiment, säger han.

Mathem har redovisat röda siffror sedan start. Är samgåendet i grund och botten en förutsättning för att nå svarta siffror?

Nej, inte en förutsättning, men en bra hjälp på vägen. Vi siktar fortsatt mot svarta siffror 2024-2025.

Ser du några risker med konsolideringen?

Nej, inga större risker egentligen. Vi har gjort en ordentlig genomlyssning. Vi ska framför allt drivas som två varumärken. Vi har ingen stress gällande någonting här och har alla möjligheter i världen att åstadkomma ett så bra samgående som möjligt.

LÄS ÄVEN: Från logistikjätte till hjärtat av Axfood – Dagabs vd avslöjar tillväxtplanen

Annons