Search
Close this search box.
ANNONS

Därför köpte Komplett svenska konkurrenten: "Kräver viss storlek"

Kristin Hovland, kommunikationschef på Komplett
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Rustar för prispressen utifrån.

ANNONS

Nyheten slog ned som en liten bomb under onsdagsmorgonen. Komplett köper Netonnet och skapar en nordisk e-handelsbjässe. Ett drag som ansågs direkt nödvändigt när konkurrensen utifrån blir allt hårdare och priserna pressas i allt högre utsträckning.

Fler och fler konsumenter handlar alltmer på nätet. Och de letar alltid efter de bästa klippen. Vi har lyckats bra, men jobbar hela tiden med att förbättra oss ytterligare. Konkurrensen från de stora globala e-handelsaktörerna väntas bli alltmer märkbar framöver. För att kunna vinna kampen om de lokala kunderna måste vi både behålla och stärka de fördelar vi har i dag. Det kräver en viss storlek, så därför samlar vi oss i en koncern, säger Kristin Hovland, kommunikationschef på Komplett, till Ehandel.com.

Komplett äger sedan tidigare även Webhallen. Och med Netonnet ombord äter man en allt större del av marknadsandelarna. Men målet är inte att helt ta över e-handelsmarknaden för hemelektronik, hävdar bolaget.

Nej, vårt mål är att vara det mest attraktiva valet för våra konsumenter. Vi erbjuder bra varor till bra priser. Det kommer vi fortsätta att göra när vi går samman. Vi får faktiskt ännu bättre förutsättningar att lyckas med det, eftersom vi kommer att kunna arbeta effektivare och bli en mer attraktiv kund för våra leverantörer. Och det kommer konsumenterna till del.

Netonnet har lagershoppar, kommer Komplett att öppna något liknande i Norge?

Det har vi inte tagit ställning till. Först ska avvakta att affären kan genomföras. Därefter ska vi jobba tillsammans för att utveckla oss vidare.

Komplett meddelade också att Netonnet, trots förvärvet, kommer att drivas som ett separat varumärke.

Både Netonnet och Komplett har väldigt nöjda kunder - det är vi stolta över. De har lite olika kundgrupper som vi vill ge attraktiva erbjudanden även fortsättningsvis. Det tror vi sker på bästa sätt under de existerande varumärkena, säger Kristin Hovland.

LÄS ÄVEN: Elgigantens priskrig i stekheta kategorin - "väldigt bra effekt"

Dela artikeln: