Search
Close this search box.
ANNONS

Därför satsar Revolutionrace utanför Sverige: "Många fördelar"

Paul Fischbein är vd på Revolutionrace
Revolution Race/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Funkar i alla länder".

ANNONS

Allt fler e-handlare väljer att satsa på utlandet. Tyskland är sedan länge en het och stor marknad, med över 80 miljoner invånare. En e-handlare som har uppnått framgångar i landet är Boråsbaserade Revolutionrace, som säljer funktions- och fritidskläder. Omsättningen ligger på runt en halv miljard.

DACH-regionen, där Tyskland ingår, är bolagets största marknad i dag. Den står för strax över hälften av bolagets tillväxt. Det var också i Tyskland som Revolutionrace växte mest under det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Tillväxten låg på 44 procent.

Men vad förklarar framgångarna i syd? Vi bestämde oss för att fråga vd:n Paul Fischbein.

Vårt koncept med "happy outdoor" till ett oslagbart värde var populärt på vår hemmamarknad. Så det kändes naturligt att erbjuda våra produkter till kunder internationellt. Våra högkvalitativa multifunktionskläder för människor med en aktiv livsstil funkar i alla länder, säger Paul Fischbein till Ehandel.

Vad finns det för fördelar med att sälja till utlandsmarknader?

Det finns många fördelar. Några exempel är att vår totala marknad blir större, vår digitala D2C-modell blir mer skalbar, vårt engagerade onlinecommunity växer. Vi blir också mindre exponerade mot lokala makrofaktorer. Och säsongsberoendet minskar ju fler marknader vi etablerar oss på.

Men vad finns det då för utmaningar, risker och hinder?

För oss är det viktigt att erbjuda lika hög service till våra kunder, oavsett var de befinner sig. Det är givetvis så att det exempelvis finns logistiska frågor att lösa när vi går in i en ny marknad. Det underlättar att vi enbart är online och har stabila leverantörskedjor, därför har vi lyckats behålla vår höga kundnöjdhet hela tiden, hävdar Paul Fischbein.

"Fokusera på vårt grunderbjudande"

Det Revolutionrace kallar för "rest of the world"-marknaden växte med 37 procent. Norden, som är en egen kategori, ökade samtidigt med 3 procent.

Vad är dina bästa tips för en framgångsrik utlandslansering?

Revolutionrace viktigaste framgångsrecept oavsett marknad är att fortsätta fokusera på vårt grunderbjudande att erbjuda outdoor-kläder med hög kvalitet till ett oslagbart värde. Vi måste fortsätta ha en dialog med våra engagerade kunder för genom att lära känna våra kunder kan vi erbjuda produkter de vill ha, med bra kvalitet till oslagbara priser i alla marknader.

LÄS ÄVEN: Revolutionrace-vd:n: ”Når halv miljard för första gången”

LÄS ÄVEN: Rekordtillväxt för Revolutionrace – men sämre vinst

Dela artikeln: