Därför ska varubreven till dörren – Postnords svar: ”Har vaknat upp”

"Klart att stölder kan inträffa men det händer inte ofta".

Efter en tids förberedelser var det till slut dags. Nu ska Postnords tjänst varubrev innebära leverans till kundens dörr ifall paketet inte går ner i brevlådan. Förändringen har mötts av både positiva och negativa reaktioner sedan den infördes i måndags.

LÄS ÄVEN: Nu ska varubreven lämnas vid dörren - här är nya e-handelspåsen

Annons

Enligt Peter Hesslin, e-handelschef på Postnord, har flera e-handelsföretag uttryckt att det är en efterlängtad förändring som nu genomförs. De positiva reaktionerna har också märkts av i sociala medier, där en bedömning är att det nu blir tydligare för kunden som slipper undra varför paketet som skulle till brevlådan plötsligt hamnade hos ett ombud.

Men alla är inte nöjda. Flera e-handlare har uttryckt oro för ökad stöldrisk när försändelser lämnas obevakade. Det är nämligen e-handlaren som blir skyldig att ersätta kunden ifall paketet försvinner. Postnord har tidigare hänvisat till tjänsten MyPack om man som e-handlare vill kunna välja hur paketet ska levereras. Den är dock dyrare än varubrevstjänsten.

Ja, ombudsleveranser är dyrare men det är också själva poängen, säger Peter Hesslin till Ehandel, och förklarar att varubreven aldrig har varit tänkta att gå till ombud.

"Tydligare internt"

Men tidigare gick varubreven ändå till ombud när de inte fick plats i kundens brevlåda. E-handlaren har dock kunnat köpa till leverans vid dörren som en extratjänst.

De e-handlare som använt varubrev har ju dock fått ombudsleverans på köpet. Nu får de de facto välja mellan att betala mer eller att - enligt deras bedömning - kalkylera med ökad stöldrisk. Enligt det sättet att se det blir det ju en försämring?

Vi kan inte skylla på någon annan utan det är vi som har tillåtit att man kunnat utnyttja den här tjänsten på ett sätt som inte var meningen. Nu har vi vaknat upp och genomför den här förändringen.

Det här blir mycket tydligare för oss internt också. Varubreven kan helt enkelt inte levereras till ombud, punkt slut.

Peter Hesslin tar upp att leverans utanför dörren blir allt vanligare och nämner exempelvis Early Bird som en aktör som arbetar på samma sätt. Vad han vet finns det ingen annan aktör i Sverige som erbjuder någon tjänst som kan jämföras prismässigt med varubreven, där det dessutom ingår ombudsleverans.

Annons

Utöver de positiva och negativa reaktionerna på själva förändringen har det uppstått förvirring kring hur det ska fungera i flerfamiljshus där alla brevlådor finns precis innanför porten.

Lämnas paketet där eller utanför kundens dörr?

De ska upp till dörren, det är inget snack om saken. Det ska kännas bra och tryggt.

Lockar färgen blå till sig tjuvar?

Andra har undrat över den speciella e-handelspåse som Postnord har tagit fram för att vid behov kunna skydda paket från väder och vind.

En del har oroat sig för att den blå färgen ska locka till sig tjuvar, hur ser du på den risken?

Jag tror faktiskt inte att det spelar någon roll. Vi har valt en relativt neutral påse men ändå i våra egna färger. Sen är det klart att om vi märker att det inte fungerar bra, så är det inte konstigare än att vi får backa och tänka om.

Det har förvisso bara gått ett par dagar, men från Postnords sida är man nöjd med hur varubrevshanteringen har fungerat ute i organisationen hittills. Inga störningar har rapporterats in och Peter Hesslin är inte orolig för att stölderna ska öka.

Vi har ställt grejer utanför dörren en längre tid så det är ingen större grej. Det är klart att stölder kan inträffa men det händer inte ofta. Det finns alltid opportunistiska personer, men de är verkligen inte många, avslutar han.

LÄS ÄVEN: Postnord svarar på kritiken - stöldrisk när varubreven ändras?

Annons