Därför skrotas Svensk Digital Handel: ”Tillhör gårdagen”

Uppdelningen mellan digital och fysisk handel är passé, menar Svensk Handel.

Den "fygitala upplevelsen"? Vad är det? Jo, det är olika slags korsbefruktningar mellan det digitala och fysiska.

I handeln ser vi exempelvis allt fler digitala skärmar och checkouts i fysiska butiker, medan vissa e-handlare satsar på showrooms.

Annons

I går tisdag stod det klart att Svensk Handel (SH) vill ta tydliga och stora fygitala kliv. Lösningen: Avveckla dotterorganisationen och varumärket Svensk Digital Handel (SDH), som har varit mer av e-handlarnas vattenhål. På så sätt ska SH tydligare spegla hela branschen, menar man.

Gör ingen skillnad

Men vad handlar egentligen den här sammanslagningen om? När SH:s vd Sofia Larsen får frågan av Ehandel svarar hon så här:

Uppdelningen mellan digital och fysisk handel tillhör gårdagen. När både företag och konsumenter inte gör någon skillnad på olika kanaler ska vi branschorganisation inte heller göra det, säger hon.

LÄS ÄVEN: Svensk Digital Handel ryker – moderskeppet tar över

Hon betonar också att Svensk Digital Handel har varit ett helägt dotterbolag, och att man "de senaste åren har arbetat allt närmare varandra". Fusionen var i princip med andra ord redan fullbordad, vad det verkar. Men nu har sammanslagningen genomförts officiellt.

Jag är övertygad om att vi kan få ännu mer gjort när vi nu tar sista steget och går samman. Med en enad röst kan vi driva handelns frågor ännu starkare, konstaterar hon.

Men är det också en effektiviseringsåtgärd. Kommer exempelvis SDH-personal att sägas upp?

Alla medarbetare kommer att erbjudas nya roller på Svensk Handel.

Annons

Ingen behöver gå alltså. Det har dock gjorts vissa organisationsmässiga förändringar inom SH under hösten. Exempelvis har kommunikationsavdelningen slagits ihop med den näringspolitiska enheten. Detta ledde också till att SH:s tidigare näringspolitiska talesperson Mats Hedenström valde att lämna SH nyligen.

LÄS ÄVEN: Mats Hedenström om att lämna SH: ”Ska inte tappa mer på e-handeln”

Ökat fokus på innovation

Och efter höstens avdelningsfusion, så ryker nu alltså även Svensk Digital Handel. Svensk Handel blir hela svenska handelns branschorganisation. Samtidigt pyr inte direkt organisationsnamnet av digitalisering, innovation och e-handel.

Men Sofia Larsen hävdar att det inte på något sätt rör sig om en nerprioritering av den digitala handeln. Och D-Congress, som SDH har ansvarat för, blir kvar och ska utvecklas.

Nu stärker vi upp och tar nästa steg med ett ökat fokus på innovation och nya affärsmodeller. Hela communityn kring D-Congress ska vidareutvecklas och vi ska satsa än mer på mötesplatser som formar morgondagens handel.

EU-fokus i fokus

Genom att samla allt under Svensk Handel-flagg så samlas kunskap och kompetens under ett och samma tak. Och det skapar också en tydlighet i kommunikationen utomlands tror hon.

De näringspolitiska frågor som påverkar den digitala handeln drivs till stor del i Bryssel och Svensk Handel kommer fortsätta att driva handelns intressen i EU med stor kraft.

LÄS ÄVEN: Han blir ny presschef på Svensk Handel: ”Turbulenta tider”

Annons