De är bolaget bakom svenska influencers e-handelssatsningar

Sålde för 3,6 miljoner på tre timmar.

För tre år sedan gjorde Josefine Abrahamsson verklighet av sitt projekt och lanserade, tillsammans med influencertechbyrån Tourn, företaget Hubso.

Hubso skapar kommersiella e-handelsvarumärken tillsammans med influencers, och står bakom flera aktuella nätbutiker. Några av dessa är Rebecca Stella Beauty, klädmärket Sanne Alexandra Stockholm, LXA the label med en av Sveriges största Youtube-profiler, Linn Ahlborg, samt A-Dsgn som togs fram tillsammans med influencern Alice Stenlöf.

Annons

LÄS ÄVEN: Rebecca Stella tar succén offline: ”Ökat i alla kanaler”

Bolaget har haft en stark tillväxt sedan start. Under 2019 ökade omsättningen med 250 procent och landade på 16,4 miljoner kronor.

Den 15 april 2020 förvärvade IT-bolaget Orgo Tech Hubso AB för drygt 75 miljoner kronor. Två månader efter uppköpet bytte koncernen Orgo Tech AB namn till Hubso Group AB, där Hubso AB alltså är ett helägt dotterbolag.

Alexander Winqvist, som varit vd för Hubso Group under de senaste två åren, har nyligen lämnat sin roll i bolaget. Han ska nu fokusera på bolagets produkt Magemail med titeln produkt- och försäljningsansvarig.

Josefine Abrahamsson, som agerat vd för Hubso sedan starten 2017, har nu tagit över uppdraget som koncern-vd för det numera börsnoterade, på Spotlight Stock Market, bolaget.

I samband med förvärvet och den nya inriktningen, där Hubso är den huvudsakliga affären, är det ett naturligt steg att jag som medgrundare tar klivet upp, säger hon till Ehandel.

Vad blir ditt första uppdrag som koncern-vd?

Då förvärvet skedde i år är den nya konstellationen relativt ny, men det handlar om att fortsätta utveckla Hubso i sin helhet. Vi har haft en stark årlig tillväxt och har stora ambitioner. Vi jobbar för att utveckla affären i befintliga varumärken likväl som vi under tiden kommer att signa nya, säger Josefine.

Josefine kommer att fortsätta bygga Hubso Group på den svenska marknaden, men siktar även på att kliva in på den internationella arenan. Varumärken som Hubso jobbar med idag säljs redan över hela världen, men framåt vill man ta ett större grepp om den globala marknaden.

Målet är att möta den enorma potential som finns internationellt och därmed växa med internationella influencers.

Annons

Marknader som bolaget beskriver som "spännande" är bland annat Tyskland, Storbritannien och USA.

Men tillbaka till affärsidén. Jag förstår att Hubso startar e-handelsföretag och varumärken tillsammans med profiler och influencers. Var kom idén ifrån från början? 

Det stämmer bra. Vi skapar personliga kommersiella D2C-varumärken som baseras på ett personligt varumärke, vilket en influencer ofta har. Vi har idag 8 varumärken som vi är mycket stolta över. Utöver det är vi även i full gång med att lansera vårt första egna varumärke, säger Josefine.

Vi startade Hubso i mitten av 2017 där första tiden gick till att sätta affärsmodell, identifiera leverantörer och komma igång. Men egentligen har vi varit igång sedan 2018. Jag startade bolaget tillsammans med Tourn. Influencer marketing som fenomen växte redan då oerhört starkt, likväl som e-handel och D2C-segmentet. Olika typer av gästsamarbeten, något som i sig funnits i alla tider, ökade bland influencers. Vi ville ta det ett steg längre och skapa något mer autentiskt genom att skapa ett eget varumärke och produkt, istället för att marknadsföra andras.

Kan vilken influencer som helst starta ett varumärke med er hjälp? Vad har ni för krav?

En grundförutsättning är förstås att man har en egen kanal med följare för att vi skall kunna hjälpa och skapa. Vi kan möjliggöra och skapa förutsättningar, men det gäller att personen själv har ett starkt driv och högt engagemang. Vi jobbar väldigt nära våra profiler med daglig kontakt, för att tillsammans kunna skapa ett varumärke som kan leva över tiden. Det är mycket mer krävande, för både oss och profilen, att ta fram ett eget varumärke och produkt, jämfört med ett klassiskt influencer-samarbete.

Det är också oerhört viktigt att det finns en relevans och autencitet i profilen. Vi tittar mycket på personens tidigare samarbeten och data, som till exempel vilken typ av samarbeten har konverterat bra tidigare, vad som har efterfrågats eller vilken typ av feedback profilen får från följarna. Men utöver det är det oerhört viktigt att det finns ett driv och intresse från profilen för den typ av produkt vi ska skapa. Det är A och O.

Hubso består av nio personer och i år har bolaget som målsättning att mer än dubbla omsättningen.

När ett varumärke skapas står Hubso för allt från infrastruktur med e-handel och kundtjänst till produktion, branding och marknadsföring. Alla produkter som säljs av varumärken som Hubso står bakom tillverkas till 98 procent i Europa, och all hudvård görs i Sverige.

Varför ska influencers ta hjälp av er och inte bara starta ett varumärke själva?

Att vara influencer är idag ett heltidsjobb i sig och de har varken tid eller, i många fall, kompetens att göra det själva. Vi kan snabbt komma igång och starta ett varumärke, där vi har samlat både kompetens, know-how och leverantörer/tredjepartslösningar som krävs för att driva ett e-handelsvarumärke, säger Josefine.

En annan fördel för profilen är att genom oss få tillgång till hela setupen. De behöver alltså själva inte fokusera på den operativa och administrativa delen överhuvudtaget, utan kan ge all sin kraft och kärlek till det som de är bäst på.

De åtta varumärken som Hubso har skapat hittills har alla visat sig vara framgångsrika. Ett exempel är Youtube-profilen Linn Ahlborgs LXA the label, som lanserades i slutet av augusti och sålde slut den första kollektionen för 3,6 miljoner kronor under de första tre timmarna.

Annons