Rebecca Stella tar succén offline: ”Ökat i alla kanaler”

"Var kö utanför butiken".

Idag öppnade Rebecca Stella Beauty, skönhetsvarumärket som drivs av programledaren, influencern och entreprenören Rebecca Stella Dion, sin första fysiska popup-butik.

LÄS ÄVEN: Rebecca Stella sålde slut på 20 minuter: ”Vill gråta”

Annons

Vid tidigare produktlanseringar i den egna e-handeln har varumärket slagit försäljningsrekord efter försäljningsrekord. Vi har tidigare berättat när en läppenna såldes slut på 20 minuter eller när 33 hudvårdskit såldes i minuten.

Idag klockan 10.00 slog butiken upp sina dörrar mitt på Stureplan i Stockholm, och kunderna var minst sagt taggade.

Det var en kortare kö utanför butiken när vi öppnade, säger Josefine Abrahamsson, vd på HUBSO som står bakom Rebecca Stella Beauty, till Ehandel.

Från början var planen att Rebecca Stella själv skulle ha varit där och tagit emot de första kunderna, men vi ändrade öppningen på grund av det rådande läget. Självklart har vi kommunicerat ut att alla måste förhålla sig till restriktionerna.

Den fysiska lanseringen har även påverkat försäljningen i e-handeln, berättar grundaren Rebecca Stella Dion. En popup-butik har många fördelar. Det är ett bra sätt att synas på för bland annat nya kunder och som ett varumärkesbyggande koncept, samtidigt som de trogna kunderna kan klämma och känna på produkterna i en helt ny miljö.

Vi kan se ett generellt ökat engagemang, i och med öppningen av butiken, för hela varumärket både på sociala medier och en ökad försäljning online, vilket är jätteroligt, säger hon och fortsätter:

Att kunna presentera varumärket, som annars enbart är digitalt, i en fysisk miljö känns kul. Framförallt för att kunna få våra kunders feedback, men självklart även för att nå ut till nya. Här skapar vi en möjlighet för oss att möta kunden, och kunden får chans att uppleva varumärket genom att testa, se och känna på produkterna fysiskt.

Kommer ni att satsa på en fast fysisk butik efter det här?

Annons

För nu är det enbart denna popup som är planerad. Vi kommer inte att satsa på en egen fysisk butik i närtid, vår primära kanal är e-handel. Däremot kommer vi vilja göra vissa fysiska aktiviteter som komplement till webbutiken. Men allt handlar om kundernas feedback och efterfrågan, säger Rebecca Stella.

Josefine Abrahamsson tillägger:

Vi satsar för fullt på e-handeln där vi har en massa nya produkter på gång, som kommer att lanseras nu under Q4 och framåt. Utöver det har vi en lång lista av produkter som vi håller på att utveckla. Vi hoppas så klart kunna ha fler fysiska aktiviteter på sikt, men just nu hoppas vi framförallt att vi snart kan se ett slut på pandemin.

LÄS ÄVEN: Över 500 order på 15 minuter – ”fått sinnessjuk respons”

Dagens lansering blev ännu en succé, men egentligen smyglanserades butiken redan i tisdags.

Från början var tanken att ha en lanseringsmiddag för influencers, men i och med de nya restriktionerna ändrade vi planerna. Istället bjöd vi in influencers till butiken på bestämd tid, två och två, säger Rebecca Stella.

Profilerna fick hem inbjudan i form av en rosa kundkorg, som de skulle ta med sig till butiken för att shoppa.

Vad gav eventet för resultat? 

Vi fick jättebra spridning och engagemang i sociala medier genom samtliga profilers delning av bilder och videos på både butik och produkter, avslutar Rebecca Stella.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!