De flög 375 procent på ett år: ”Allas go-to-rumpvärmare”

"De är tyvärr för få".

Det gotländska e-handelsföretaget Iheatyou.se presenterar sitt senaste räkenskapsår. Bolaget startades 2016 men det var inte förrän i fjol som man lanserade sin första produkt, rumpvärmaren Heather. Omsättningen ökade med 375 procent och landade på 114 000 kronor, men resultatet vände till förlust och sjönk ned till minus 100 000 kronor.

LÄS ÄVEN: Hennes rumpvärmare går bättre än förväntat – nu ska de till Sydkorea

Annons

Att marknadsföra en produkt kostar pengar, och kanske ännu mer när det kommer till en helt ny produkt på marknaden. Detta har helt klart varit vår största utmaning under 2019. Vi har stora investeringar i produktionen men har inte haft utrymme för några större satsningar på marknadsföring, förklarar I Heat You i rapporten.

Sociala medier i all ära men för att slå igenom där som företag, både genom egna kanaler eller via influencers, krävs medel som vi under 2019 inte har haft.

Under 2019 låg fokus på att få ut produkterna till konsumenterna och lyssna på deras feedback för att justera sånt som kan bli bättre. Enligt företaget ligger returnivån på 10 procent.

Genom att prata med våra kunder har vi gjort små förändringar i försäljningsmaterial, paketering och användarinstruktioner för att tydliggöra användandet av produkten. Vi lyckades också under hösten hitta en ytterförpackning som passade Heathers förpackning perfekt och minimerar därmed luften och mängden utfyllnadsmaterial som vi skickar med Heather.

Planen var att I Heat You skulle ta in investerare under hösten 2019 eller våren 2020, men när tiden väl var inne kände bolaget inte sig redo. Nu ser man över möjligheterna för en framtida finansiering igen.

Våra kunder älskar Heather men de är tyvärr för få för att idag hålla företaget flytande i dagsläget. För att Heather ska nå sin potential som "allas go-to-rumpvärmare" kommer vi framöver behöva ta in kapital för att stärka vår marknadsstrategi, avslutar bolaget.

Annons