De ska lösa lagerproblemet till jul – “Kan inte få en okej checkkredit”

Fintech-bolaget tar in kända e-handelsinvesterare.

E-handlare och finansering av lagerinköp är ett gammalt problem. Banker pungar sällan ut tillräckligt med pengar då de ser för stor risk i verksamheterna. Onlinemarknadsplatser har till och med infört finanseringslösningar för sina handlare i flera fall, då de annars inte kunnat hålla uppe tillväxten.

Nu meddelar bolaget Waylog att de vill hjälpa svenska e-handelsföretag att växa snabbare och deras lösning på det är just “smart finansering av lagerinköp”. Med lösningen ska man kunna skjuta upp betalningen av produktinköp med upp till 120 dagar.

Annons

Genom att hantera inköpstoppar, till exempel inför det alltid intensiva e-handelskvartalet Q4, kan Waylog göra så e-handlare kan få längre kredittider och därmed hinna sälja varorna innan inköpen ska betalas, skriver företaget.

Waylog tar nu in ett par kända e-handelsinvesterare för att få bättre fotfäste på marknaden. Victor Emilson och Anton Johansson, som tidigare i år investerade i e-handelsleverantören Ceovid, föser nu in sina pokermarker även i Waylog.

LÄS ÄVEN: E-handelsprofiler investerar i ny tjänst: “Måste bort från katalog-tänket“

Anton Johansson, som tidigare varit e-handlare och idag driver byrån Grebban, förklarar sina tankar bakom investeringen.

Varje vecka träffar jag bolag som undrar varför de inte kan få en okej checkkredit eller som måste göra nyemissioner för att de inte kan öka kassaflödet snabbare under ett par inköpstoppar årligen. Vilket e-handelsbolag kan inte göra underverk med 30, 60, 90 eller 120 dagar dagar till på sig att optimera, snurra och avkasta de pengarna?, säger Anton Johansson.

Investeringens storlek avslöjas inte. Waylog grundades 2022 av entreprenörerna Jens Malmqvist och Nils Ohlsén. Bolaget säger sig redan ha ett 50-tal kunder i storleksordningen 5 till 500 miljoner kronor i omsättning.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!