De slog 65 miljoner med digitala begravningar: ”Har exploderat”

"Har av naturliga orsaker påverkat oss".

Missa inte: Redaktionens nya storsatsning Redaktörsbrevet - testa kostnadsfritt i 30 dagar!

För ett år sedan lanserade Lavendla, den nätbaserade begravningsbyrån, en tjänst som livesänder begravningar online, så att de som inte kan närvara fysiskt inte ska behöva missa en så speciell händelse. Nu meddelar bolaget att omsättningen ökade med 73 procent under 2020.

LÄS ÄVEN: De ska livesända begravningar: ”Känns naturligt”

Annons

Mer exakt landade omsättningen på 65 miljoner kronor, vilket kan jämföras med drygt 37 miljoner under 2019. Det rapporterar Di Digital.

Det har varit ett väldigt omvälvande år på extremt många olika sätt och det har av naturliga orsaker påverkat oss och vår bransch, säger vd:n Jakob Nordström.

Att omsättningen växt beror dels på att fler människor har avlidit, men den stora förklaringen till ökningen är att fler har valt att ta hjälp med och utföra begravningar på distans.

Förutom en ökad efterfrågan på live-begravningar, har också intresse för en annan digital tjänst stigit betydligt hos Lavendla. Efterfrågan på minnessidor, en plats där släkt och vänner kan dela minnen, har ökat med över 400 procent de senaste sex månaderna. Totalt har tjänsten drygt 60 000 besök varje månad.

Logiken är ganska enkel egentligen, att man vill ha en plats att minnas och dela minnen på. Man kan till exempel komma tillbaka till den på årsdagen för att minnas, så det blir lite som en digital begravningsplats också, säger Jakob Nordström.

Vår bransch har haft det här under en längre period, men för oss har intresset för minnessidor gått från väldigt låga nivåer till att explodera det senaste halvåret.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!