De tänkte utanför mobillådan

"Jag tror att de flesta hellre ser en vibrator under granen än en mobillåda".

För två dagar sedan presenterade Handelns Utredningsinstitut, HUI, Årets julklapp för trettioandra gången. Men i år mottogs nyheten med en lätt förvirring. Människor började ifrågasätta mobillådan, som i år fick titeln av HUI, varpå det hela plockades upp av media. Dagar senare skrivs fortfarande artiklar om hur lådan delat vårt avlånga land.

LÄS ÄVEN: Årets julklapp dissar mobilen

Annons
Annons

En del jublar och andra kritiserar. Med andra ord har Årets julklapp 2019 fått ett blandat mottagande.

I e-handelsvärlden har främst företag med mobillådor i sina webbshoppar firat. Företaget MegaFynd var en av dem som hade produkten i lager och som plötsligt, efter mobillådans utnämnande, fick in så många order att flera modeller tog slut inom några timmar.

För oss var det varit en riktig succé, sa Oscar Hellström, vice vd på MegaFynd, i en tidigare intervju.

LÄS ÄVEN: Mobillådan ”Årets julklapp” – de sålde över 200 stycken direkt

"Kan vara vad som helst"

Eftersom titeln "Årets julklapp" tilldelades en ganska otippad produkt i år, var det inte många som hade en sådan i sitt sortiment när nyheten kom ut. Men i samband med mobillådans utnämnande sa Emma Hernell, vice vd på HUI Reserach, att "mobillådan kan egentligen vara vad som helst". Företag som inte hade en mobillåda på lager tog åt sig av Emmas tips och utmanade sig själva till att "tänka utanför boxen".

Gymgrossisten började sälja en egen variant på mobillådan som enkelt förklarat är en låda med bars men som man i efterhand kan klippa ut hål i för att få plats med en mobil i. Företaget skrev i produktbeskrivningen:

Gymgrossisten lanserar Årets julklapp mobillådan i ett nytt format där vi också skickar med 12 stycken juliga proteinbars! Konceptet är tidsbegränsat och du står själv för mobiler och mobilanpassning.

LÄS ÄVEN: Gymgrossistens fräcka ”Årets julklapp”-kupp

Annons
Annons

Kronans Apotek var inne på samma spår men valde att inte ta betalt för sin mobillåda utan tipsade sina kunder, via sociala kanaler, hur man kan ta fram en sådan.

Mobillåda på köpet i vår e-handel! Kartongen som dina varor levereras i är ett mycket mångsidigt material för återanvändning. Till exempel kan du omvandla den till en praktisk mobillåda. Gott för miljön, gratis för dig, kram från oss! skrev apoteket i ett Facebook-inlägg.

På Facebook gjorde även Elgiganten ett inlägg med en bild på en massa bruna kartonger och skrev:

Idag presenterade HUI Research årets julklapp för 32:a året i rad. I år blev mobillådan utsedd till årets julklapp. Vi på Elgiganten var tidiga på bollen och har haft mobillådor på lager i flera år. Välkommen in och hämta din mobillåda hos oss, helt gratis och först till kvarn!

"Omåttligt populära"

Andra aktörer valde dock en helt annan linje. Vuxen.se, CDON, Blocket och Röda Korset låtsades som ingenting och utsåg istället helt andra varor till Årets julklapp.

För CDON var det enkelt. Trådlösa hörlurar är helt klart årets julklapp, menar bolaget.

Genom att titta på våra kunders beteende och vad som trendar, har vi internt varit näst intill säkra på vad som blir årets julklapp år för år. Trådlösa hörlurar har under hela 2019 varit omåttligt populära. Det är kul att vi nu delar med oss av vår julklappshemlighet och kunskap, säger Kristoffer Väliharju, vd på CDON.

Enligt Vuxen.se föredrar de allra flesta kvinnor något helt annat i julklapp framför en mobillåda.

I år var det väldigt lätt att utse Årets vuxenklapp, lufttrycksvibratorn saknar konkurens i popularitet och det är verkligen en helt fantastisk ny teknik som ger kvinnor en orgasmrevolution, jag tror att de allra flesta kvinnor hellre ser en lufttrycksvibrator under granen i år än en mobillåda, säger Michael Ahlén, vd på Vuxen.se.

Och Blocket valde att "tänka grönt". Företaget baserade sitt val på begagnatmarknadens trender, och Årets Begagnade Julklapp blev leksaken som "en uppmaning till att tänka och agera cirkulärt under julhandeln".

I år har vi valt att fokusera på en kategori som har potential att göra stor skillnad under just december månad. Att en fjärdedel av alla nya leksaker säljs under december säger en hel del om den koncentrerade konsumtionen under julhandeln. Vi hoppas att fler ska välja begagnade leksaker istället för nya i år, säger Tero Marjamäki, presschef på Blocket.

Röda Korset utnämnde katastrofpaketet till årets julklapp. Paket ska räcka till en person, i en månad, efter en katastrof och innehåller mat, vatten och en värmande filt.

Med årets julkampanj vill vi visa att klimatkrisen är en mänsklig katastrof, och att miljoner människor kämpar för att överleva klimatrelaterade katastrofer som orkaner, översvämningar och torka varje dag, runt om i världen. Genom att köpa julklappar i vår gåvoshop eller handla i våra second hand-butiker kan man stötta vårt arbete, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare vid Svenska Röda Korset.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!