ANNONS

Den mest friktionsfria returen kan också vara den värsta

Daniel Hellström, logistikforskare
Foto: Göran Nilsson/LTH

Returer är bra för miljön?

ANNONS

Dagens Industri rapporterar att allt fler stora e-handlare börjat med returlösa returer, något som Amazon jobbat med länge och som e-handelsjätten under förra året introducerade inom EU.

LÄS ÄVEN: Amazon lanserar returlösa ”returer” för EU-säljare

Man hänvisar bland annat till ny forskning från Lunds universitet som tar upp fenomenet “Så handlar Amazons kunder gratis”, vilket behandlar just strategin kring returer inom e-handeln. För de som inte vet så innebär returlösa returer att kunden i vissa fall helt enkelt får behålla varan istället för att returnera den.

Vi gjorde en studie som visade att i 7 procent av returerna var frakten dyrare än själva produkten, förklarar Daniel Hellström, logistikforskare vid Lunds universitet, till Dagens industri.

LÄS ÄVEN: Fyndiq om de nya reglerna: ”Vill undvika långa processer”

I de fallen kan det alltså vara värt att helt enkelt låta kunden behålla produkten och ändå få en återbetalning. Men det ska samtidigt vara en fin balansgång och man bör gärna rikta in dessa insatser mot trogna och lönsamma kunder och inte vem som helst. Detta eftersom systemet med returlösa returer förstås kan missbrukas av de som vill ha gratis produkter.

En annan nackdel är att det inte alltid är miljövänligt att skippa en retur.

Om det kostar och är krångligt att returnera är risken att vi behåller oönskade inköp och lägger dem längst in i garderoben. Det är det värsta som kan hända för miljön, säger Daniel Hellström och tillägger:

Vi måste se till att det som tillverkas kommer till användning. Du är en miljöbov om du köper en grej och inte använder den. Då är det bättre att någon annan använder den.

Daniel Hellström ser istället returer som ett verktyg för en mer cirkulär framtid. Det viktiga är att retursystemet är väl balanserat och det talas om att använda artificiell intelligens för att nå en optimal lösning, något Amazon sägs jobba med.

Jag ser returer som en viktig faktor för återbruk och cirkularitet, säger Daniel Hellström.

LÄS ÄVEN: Logistikforskaren: “E-handel kan faktiskt vara bättre för miljön”

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se