Desenios vd om kurskraschen: ”Inte det minsta orolig”

"Ska inte vara några problem".

Det har varit många tuffa månader för affischbolaget Desenio nu. Men det började bra. E-handlaren bestämde sig i fjol för att gå till börsen – och fick bland annat med sig stjärninvesteraren och finansmannen Mats Qviberg på investeringståget. Sedan gick det snabbt utför. Men först backar vi bandet.

LÄS ÄVEN: Desenios kurs rasar och Qviberg har sålt allt – VD:n vägrar kommentera

Annons

Desenio grundades 2008 och fick åtta år senare in riskkapitaljätten Verdane som huvudägare. Mellan 2016 och 2020 ökade omsättningen från 100 miljoner upp till närmare 1 miljard. Bolaget noterades på First North i första kvartalet 2021 med en värdering på 11 miljarder. Kursen pekade till att börja med rejält uppåt.

"Vek abrupt"

Men sedan hopade sig problemen. I en intervju med Dagens Handel ger nu vd:n Fredrik Palm sin bild av läget.

Det som hände i det andra kvartalet var att Storbritannien öppnade efter lock down i slutet av april och sedan öppnade Frankrike och de stora städerna i Tyskland tredje veckan i maj. Det gjorde att vår marknad vek abrupt, säger Fredrik Palm till Dagens Handel.

I början på juli sänktes tillväxtmålet från 35-40 procent för helåret 2021 – till 15-20 procent. Kursen halverades direkt på beskedet. Och på den vägen är det. Idag handlas aktien för under 10 kronor, jämfört med en toppkurs på 100 kronor i maj förra året.

Nytt lager i Tjeckien

Men Fredrik Palm ger inte upp. Han är fortsatt optimistisk om framtiden.

Ser vi till det interna så är jag inte det minsta orolig, det är väldigt intakt. Vi har fortfarande vår kreativa maskin och vi har vår kundanskaffnings-modell. Det är externa faktorer som är mer osäkra. Men om marknaden fortsätter att leta sig tillbaka till något i närheten av vad vi bedömer är en normal nivå, så ska det inte vara några problem.

Han pekar ut ett nytt lager i Tjeckien och en satsning i Nordamerika som framgångsrecept för 2022. De senaste två åren har man omsatt runt 100 miljoner i Nordamerika, säger han till Svensk Handel.

Nu finns vi i 35 länder vi har 44 lokala sajter och har gått från en omsättning på 28 miljoner 2015 till nästan en miljard helt organiskt 2020, säger Fredrik Palm.

Annons

Annons