Desenios VD sågar Meta: ”Vad händer med plattformarna?”

"Största utmaningen är Instagram som blivit en sämre kopia av TikTok".

Desenio Group arbetar med influencer marketing som en del av sin marknadsföring. Det har varit framgångsrikt, men nu börjar Fredrik Palm, vd för Desenio Group, ifrågasätta vad som händer med plattformarna.

Jag ser två saker: Meta får inga pengar, men de vill ta del av informationen på Instagram, så nu börjar de strypa spridningen. Jag tror personligen att Instagram spelar TikTok direkt i händerna.

Annons

Förutom Meta-problematiken, vilka andra utmaningar finns gällande influencer marketing?

Konsumenten har väldigt mycket mindre pengar, efter att el, mat och ränta är betald. Så vad kommer konsumenten spendera de eventuella pengar som finns kvar? Och skiftet mellan kanaler är också en utmaning.

Kommer ni gasa eller bromsa när det gäller marknadsföring med tanke på omvärldsläget?

Vi kommer att utvärdera ännu mer, titta på hur olika kampanjer fungerar vecka för vecka. Men det är ett måste att synas när konsumenten har mindre pengar.

Vad ska man tänka på när man väljer influencers till sitt företag? 

Om man vill nå försäljning direkt, eller om det mer handlar om att lyfta varumärket. Men influencer marketing är en bara en del av vår mediemix.

Vilka är de bästa samarbetena?

Det vill ingen berätta, säger Fredrik Palm och skrattar.

Annons

Nej, men det är när man kan bygga varumärket tillsammans med influenscern. Jag är allergisk mot företag som skickar ut sin produkt till hundra influencers och sen syns produkten i samma utförande på flera ställen, det är inte trovärdigt.

"Hon bygger oss och vi henne"

Ehandel tar del av Fredrik Palms insikter när vår systersajt Influens.se har sitt event Influens Marketing Summit i dag och han får medhåll av sina branschkollegor.

Håller med, vi har ett sånt samarbete med Josefine Haaning Jensen, en dansk influencer som bygger oss och vi henne, säger Sarah Krusell, avgående CCO på Na-kd.

Det allra viktigaste är att ha koll på vem som är mottagaren, säger Sabrina Pålsson, Skincity.

Hur ska man tänka kring avtal, när man ska knyta en influencer till sig för första gången?

Det är inget konstigare än nåt annat egentligen. Köper du en annonsplats har du ett avtal, köper du ett samarbete med en influencer har du ett avtal. Men för att samarbetet ska bli framgångsrikt gäller det att ha en öppen dialog hela tiden, och försöka tweeka konceptet om det inte fungerar från start, säger Dilnaz Gemici, Caia Cosmetics.

Men det är klart att det hänt att vi tvingats bryta avtal på grund av att det inte fungerar, säger Sabrina Pålsson.

Annons