Det skickas rekordmånga paket – onlinehandeln eldar på bonanzan

43 miljoner paket från utlandet.

Den svenska paketmarknaden fortsätter att växa, enligt färska siffror från Post och telestyrelsen (PTS). En viktig förklaring är att vi e-handlar mer än någonsin i Sverige.

Årets sammanställning visar att den svenska paketmarknaden i fjol, jämfört med 2019, växte med 14 procent, sett till omsättning, och 18 procent, sett till volym. Totalt delades det ut 295 miljoner paket i Sverige förra året. Och av dessa skickades runt 43 miljoner från utlandet.

Annons

Förlorar andelar

PTS pekar främst ut ökad e-handel under pandemin – som den enskilt viktigaste förklaringen till uppgången. En annan trend som pekas ut är att de största företagen på den svenska paketmarknaden tappat marknadsandelar till mindre aktörer som blivit fler.

Postnord är dock totalt sett den fortsatt största spelaren, med uppåt 45 procent av omsättningen i paketkategorin. Därefter följer UPS och DHL, som vardera har en marknadsandel på mellan 10 och 15 procent. Postnord är även störst på samtliga delmarknader, förutom på marknaden för frakt från utlandet till Sverige. Där är istället UPS störst.

PTS-statistiken bygger på uppgifter om företags omsättning, volymer och priser. Totalt har 23 aktörer undersökts. Kartläggningen har genomförts årligen sedan 2018.

LÄS ÄVEN: PostNord börjar leverera e-handelspaket på lördagar

LÄS ÄVEN: Rekordmånga kunder för Budbee – ”mycket kvar att hämta”

Annons