DIY-jätten levererade megatillväxt – ”ska dubbla verksamheten”

Inledde det nya året starkt.

BHG Group, som bland annat äger Chilli, Bygghemma, Nordic Nest och Trademax, har fått en smakstart på 2021, visar bolagets senaste rapport. Koncernens omsättning växte med 57,7 procent till 2,5 miljarder under det första kvartalet. Även rörelseresultatet följde i samma fotspår och ökade från 69,2 till 168,6 miljoner kronor.

Med våra nyligen uppdaterade finansiella mål, däribland att vi åter ska dubbla verksamheten på medellång sikt, är vägen fram utstakad. Det gångna kvartalet visar tydligt vår rörelse längs denna väg, skriver Adam Schatz, vd och koncernchef på BHG Group, i rapporten.

Annons

Trots den fina inledningen finns det dock en del orosmoln på himlen för BHG Group. Man säger att tillväxten hade kunnat vara ännu högre om inte pandemin skapat störningar i logistikkedjorna globalt. Samtidigt är det ännu ingen som vet vilka långsiktiga effekter pandemin får överlag.

Osäkerheten är stor kring hur konsumtionsviljan utvecklas som en följd av pandemin och pandemins effekter på offentliga stimulanser, räntebanor och bostadspriser. En ytterligare komplicerande faktor är de störningar som uppkommit i de globala logistikkedjorna.

Nu väntar även allt högre jämförelsetal för koncernen framöver.

Vi befinner oss i skrivande stund en bit in i andra kvartalet och har med andra ord börjat möta den period föregående år då efterfrågeutvecklingen tydligt accelererade i pandemins kölvatten. Efter ett helt år med tillväxt klart högre än trend är det svårt att sia om hur länge den höga efterfrågenivån består, men så här långt in i det andra kvartalet ser vi en fortsatt god efterfrågan, skriver Adam Schatz.

LÄS ÄVEN: Jätten förvärvar finsk koncern: "Växer 120 procent årligen"

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!