ANNONS

Duon går mot 40 miljoner - ökade 300 procent på ett halvår

Linnea Sweijer och Anna-Klara Jönsson

Öppnar för försäljning på Amazon.

ANNONS

Den nordiska möbel- och inredningsbutiken Reformasthlm.se, som grundades 2011 i Stockholm, har sammanställt sitt senaste räkenskapsår. I fjol ökade omsättningen med cirka 47 procent och landade på 13,8 miljoner kronor, samtidigt som man vände resultatet till svarta siffror. Rörelseresultatet (EBIT) gick från minus 71 000 kronor under 2018, till plus 217 000 kronor under 2019.

LÄS ÄVEN: Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Nu meddelar Reforma att man dessutom är på väg mot ett nytt rekord. Bolaget har slagit 18,7 miljoner kronor i försäljning bara under årets första sex månader. Det rapporterar Breakit.

Juli brukar vara vår lugnaste månad men blev istället vår bästa månad någonsin. Hittills i år har vi ökat försäljningen med 300 procent jämfört med förra året, säger medgrundaren Anna-Klara Jönsson, till sajten.

Under perioden ökade man även resultatet med 10 procent, vilket är bättre än bolagets prognos. Målet var att växa 10 till 15 procent under hela 2020.

Julis rapport är inte helt klar än men kommer att landa i linje med junis utfall på drygt 4 miljoner kronor och augusti ser ännu bättre ut. Min prognos är att vi landar på minst 40 miljoner kronor i omsättning 2020, då hösten och vintern är våra absoluta högsäsonger, säger den andra medgrundaren Linnea Sweijer.

Grundarna Linnea Sweijer och Anna-Klara Jönsson menar att det finns en del olika anledningar till den starka försäljningsökningen. Möbel- och inredningsbutiken jobbar bland annat med miljöcertifierade fabriker, klimatkompenserar för transporter och lägger stort fokus på sin vintagekategori. Men att jobba och utveckla en klimatstrategi är något som duon har gjort sedan start. Sedan förra året har man bland annat blivit ännu mer transparent i sin kommunikation.

Vi har blivit bättre på att faktiskt kommunicera de hållbarhetsåtgärder vi gör. Detta har lett till att vi nått ut till nya målgrupper och ökat vår försäljning, säger Anna-Klara Jönsson.

Företaget ser även hopp i att Amazon kommer att etablera sig på den svenska markanden.

Än så länge är det oklart vilka kategorier Amazon ska lansera i Sverige men givet deras låga marknadsandel i möbelkategorin skulle jag gissa att möbler inte är deras förstahandsval. Men för vår del så ser vi inte Amazon som ett hot utan som ytterligare ett sätt att nå ut till våra kunder. Sannolikt kommer vi att finnas där i någon form i framtiden, säger Linnea Sweijer.

I år ska bolaget även ta klivet utanför Skandinavien samt rekrytera sina första medarbetare.

I höst kommer vi att vara 7 anställda och just nu jobbar vi hårt med vår lansering i Tyskland, avslutar Anna-Klara Jönsson.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se