E-handel ska få Fristads att växa globalt: ”En viktig del”

"Når ut till nya typer av kunder".

Branschen för arbetskläder får fortfarande anses som rätt traditionell när det gäller försäljning och marknadsföring. Det här är något som svenska Fristads, som sedan 2020 är en del av Hultafors Group, vill ändra på. Deras svenska e-handel lanserades så sent som 2018, men B2B-aktören har höga ambitioner.

LÄS ÄVEN: B2B-jätten efter intåget i Tyskland: ”Positivt för våra återförsäljare”

Annons

För även om e-handel numera är vardag för de allra flesta, så går det fortfarande trögare inom B2B. Men i takt med att allt fler shoppar online hemma i soffan, vill de även kunna göra det på jobbet.

Vår e-handel har varit en viktig del i hur vi ökat både försäljning och kundupplevelse under de senaste åren och nu satsar vi på att dra nytta av lärdomarna på alla marknader, säger Sofia Wackling, global marketing manager på Fristads.

Ny typ av kund

Efter lanseringen i Sverige har Fristads rullat ut sin e-handel i Finland och i Danmark. Under förra året var det även dags för Tyskland. Och enligt Sofia Wackling gör e-handeln det enklare för Fristads att etablera sig på nya marknader.

Därför satsar man nu på att utveckla onlinehandeln på flera marknader i Europa.

Våra digitala satsningar gör det också möjligt för oss att nå ut till nya typer av kunder som tidigare inte sett fördelarna med att handla arbetskläder online och som nu uppskattar att få tillgång till hela sortimentet och snabba leveranser, säger Sofia Wackling.

Positivt för återförsäljare

E-handeln, både direkt till slutkund och för återförsäljarpartners, innebär även att Fristads får in allt fler insikter från de som bär arbetskläderna. Insikter som är till hjälp vid utvecklingen av nästa generations arbetskläder, och utformningen av nya digitala tjänster.

Fristads kan exempelvis se vad som går hem hos olika kundtyper, vilket i sin tur hjälper produktutvecklingen.

Den största fördelen med att ha en närvaro online är att det stärker varumärkeskännedomen. Webbshopparna kommer att hjälpa användare att hitta oss och lära sig mer om våra produkter, vilket är positivt för våra återförsäljare också, säger Sofia Wackling.

Annons

LÄS ÄVEN: Hälften av B2B-företagen snart med e-handel: ”Framtidens vinnare”

Annons