E-handeln ökar 74 procent – men mer än hälften av vinsten försvann

4 procent av butikerna är fortfarande stängda.

Modekoncernen Inditex, företaget bakom bland annat Zara, Massimo Dutti, Pull&Bear, Bershka och Stradivarius, summerar sitt första halvår 2020 som börjar första februari och slutar sista juli.

Under perioden sjönk företagets omsättning  med 37,5 procent och uppgick till 8 miljarder euro, vilket motsvarar 83 miljarder kronor. EBITDA-resultatet rasade med över 55 procent och landade på 1,5 miljarder euro.

Annons

LÄS ÄVEN: Giganten förlorar 1,2 miljarder – satsar 1,7 miljarder på digitalisering

Bara under perioden 1 augusti till den 6 september minskade försäljningen i butiker och online med 11 procent i lokala valutor.

Inditexs prestation har påverkats väsentligt av Covid-19 med bland annat tillfälliga butiksstängningar. De flesta butiker öppnade igen i slutet av juli, men vissa begränsningar kvarstår. I slutet av juli var totalt 7226 butiker, 96 procent, öppna, skriver koncernen i rapporten.

Men koncernens e-handels resultat var inget att skämmas över, sett till halvåret i sin helhet. Nätförsäljningen ökade med hela 74 procent.

Under perioden lanserades företagets e-handel i Argentina, Peru, Uruguay, Paraguay, Bosnien-Hercegovina, Albanien och Algeriet. Och bara i augusti och september lanserades Zara online i Chile, norra Makedonien, Montenegro, Tunisien och Andorra.

Sammanfattningsvis återhämtar sig butiksförsäljningen successivt oh onlineförsäljningen fortsätter att växa i en anmärkningsvärd takt. Vi följer händelserna noga och vi är trygga i vår långsiktiga strategi, avslutar bolaget.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!