Giganten förlorar 1,2 miljarder – satsar 1,7 miljarder på digitalisering

E-handeln ökade med 95 procent.

De globala kedjorna Zara, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho och Pull&Bear har gjort ett jättetapp under årets första kvartal. Det rapporterar moderbolaget Inditex idag.

Bolagets första kvartal sträcker sig från 1 februari till och med 30 april. Omsättningen under perioden sjönk med 44 procent och landade på 3,3 miljarder euro, vilket motsvarar cirka 34,6 miljarder svenska kronor. Resultatet (EBITA) rasade med 1,2 miljarder euro och summeras till 484 miljoner euro i år.

Annons

Företaget tycker dock att utfallet inte är så dåligt med tanke på att man har stängt 88 procent av koncernens butiker på grund av Covid-19.

LÄS ÄVEN: Zara-gruppen släcker 4000 butiker: ”Stänger efter behov”

Vår prioritering genom krisen har varit, och fortsätter att vara, hälsan och säkerheten för våra anställda och våra kunder. Jag vill tacka alla våra medarbetare offentligt för deras enorma engagemang under den globala krisen och under den gradvisa återkomsten till våra butiker och driftsanläggningar, skriver Pablo Isla, vd på Inditex, i rapporten.

Samtidigt som butiksförsäljningen har sjunkit och dragit ner siffrorna har dock onlineförsäljningen ökat med 50 procent under Q1, och bara under april steg e-handeln med 95 procent.

LÄS ÄVEN: Zara förlorar rättslig tvist – ”globala jättar stjäl design”

Koncernen passar även på att presentera bolagets tvåårsplan. Inditex kommer bland annat att investera 1 miljard euro i online och ytterligare 1,7 miljarder euro i omnikanalen. Under 2022 räknar man med att e-handelsförsäljningen kommer att stå för mer än en fjärdedel av all försäljning, vilket kan jämföras med att den idag representerar 14 procent av den totala omsättningen.

Annons