E-handelsåret 2011 i nyheter och lite statistik

Vi har i denna artikel plockat ut de mest populära nyheterna under året som gått. Fattas det någon nyhet som ni funnit speciellt intressant får ni gärna meddela detta i kommentarerna. Uppföljningar på stora nyheter finns inte alltid med utan då rekommenderar vi vår sökfunktion, uppe till höger, som är mycket bra. Listan nedan skall ge en överblick över e-handelsåret 2011. Vi hoppas att ni finner den intressant.

Annons

 

Januari:
Siba försöker ta över NetOnNet

Året började med Sibas övertagande av NetOnNet. Google bytte VD och Media Markt berättade om sina e-handelsplaner som aldrig verkar bli av. De säger sig dock nu vara redo för att lansera en e-handel utan handel nästa år, dvs en katalog på nätet.

 

Februari:
Auriga tar betalt för misslyckade transaktioner

Annons

Årets andra månad bjöd på Auriga och deras dolda avgift. En av årets e-handelsdagar gick även av stapeln, Norra E-handelsdagen. Vi fick även bekanta oss med mannen bakom NattButik. 

 

Mars:
It's all about the emeets

Den tredje månaden gav oss e-handelsdagen #emeet som sedan dess har växt stort och även sett sitt andra evenemang under året. Auriga svarade samtidigt på kritiken kring deras betaltjänst.

 

April:
Skämt och uppköp på 346 miljoner

Inte oväntat börjar april månad med, inte ett, utan flera aprilskämt. Vi får även nys om EU:s dumma förslag gällande returregler för e-handlare, ett förslag som senare ändras. Det första #emeet är nu över och vi publicerar en lång summering av eventet. Vi får samtidigt första exemplet på hur fysiska butiker räds e-handeln och börjar introducera avgifter i butik. Just det, CDON Group köper även Tretti för 346 miljoner.

 

Maj:
Vår och e-handelskonferenser

Våren är här och fler e-handelsdagar står på schemat. Först ut är Nordic eCommerce Summit som vi både Live-bloggar och summerar i en stor artikel. Sedan är det dags för Scandinavian eBusiness Camp som vi Live-sänder via Bambuser, där även vår egen Dan Nilsson har ett framträdande. I slutet på maj berättar även Svensk Handel och Svensk Distanshandel att e-handeln är något att räkna med och att de två organisationerna nu ska gå ihop.

 

Juni:
Multikanal är inte för alla

Snart har halva året gått och eBay köper Magento. De fortsätter under resten av året att pusha Magento och PayPal genom sitt nya e-handelsinitiativ X.Commerce. Vi skriver om hur Google kan motivera att byta ut söklänkar mot sina egna länkar i framtiden. Samtidigt får vi reda på att vi slipper betala returfrakten i EU:s nya lagförslag.

Samma månad bryter vi även nyheten att Jula ska sluta med sin e-handel, något som resten av mediavärlden sedan snappar upp. Jula är idag e-handelslösa. Vi lyfter även denna månad att de som överser alla toppdomäner bestämt sig för att tillåta nya som exempelivs ".pepsi" och ".ikea".

 

Juli:
Sommar och misslyckade e-handelsresor

Nu är det sommar och e-handlarna ligger i hängmattan och pillar med sin webbutik. Vi skriver en artikel om hur viktigt det är att handla i sin egen nätbutik. Vi får även reda på att Systembolaget vill börja med e-handel, något som senare under året resulterar i en potentiell attack mot mindre vinklubbar. Denna månad innefattade även en roadtrip där deltagarna gick av radarn efter norrköping. Ingen vet ännu idag vad som hände med dem.

 

Augusti:
Omstart för Ehandel.se och CDON förlorar sin VD

Under denna månad började e-handlarna vakna till liv igen. Vi på Ehandel.se var dock inte speciellt aktiva då vi tog ett steg tillbaka och bestämda oss för hur vi skulle gå vidare med sidan. Som ni kanske lagt märke till under de senaste månaderna valde vi att satsa 100 procent. Vi fick dock reda på att Mikael Olander sagt upp sig ifrån CDON Group. Senare under året får vi även reda på vilken hans ersättare blev.

 

September:
Fler e-handelsdagar när vintern närmar sig

När vintern började närma sig var det dags för fler e-handelsdagar. Det började med E-handelsdagarna i Sundsvall som sammanfattats av Christer Hägglund, en av våra snälla medlemmar. Vi fick även äran att delta på Emeet nummer två där vi faktiskt var delaktiga som samarbetspartner och stod för världens bästa goodiebag.

Posten har denna månad en mörk period som e-handlarens bästa vän då de lanserar Brev Skicka Lätt. En tjänst som e-handlarna inte får använda istället för varubrev. CDON Group lanserade även sin shoppingklubb Members i början av september, något vi var först med att rapportera om.

 

Oktober:
Justeringar, optimeringar och nya certifieringar

Denna månad bjöd på lite mindre men intressanta historier, bortsett ifrån Steve Jobs bortgång som påverkade många av oss. E-handlare verkade justera och optimera sina hemsidor under oktober och vi hängde på med diverse tankeställande artiklar. Vi fick även se en ny certifiering ifrån Google som fick många att ifrågasätta de traditionella certifieringarna.

 

November:
Starten för #ejul och vinklubbarna blir stämda

Nu var julhandeln igång och vi drog igång #ejul på Twitter där alla e-handlare kunde dela med sig av sin julhandel. Detta gick över förväntan och vi kunde få en ganska bra bild av hur det gick där ute i stugorna. En mindre rolig historia var det att Systembolaget såg ut att använda riktigt fula metoder för att slå ut mindre vinklubbar på nätet, senare har det kommit fram att de kanske främst ville berättiga Systembolaget at själva få börja med e-handel.

Vi hade även denna månad en mycket populär intervju med Joel Svensson på Partykungen. Det var även en hel del snack om Cyber Monday, ifrån vår sida i alla fall. Vi ville få igång en diskussion om att svenska e-handlare kanske skulle gå ihop och pusha för en egen näthandelsdag.

 

December:
En fantastisk julhandel med vissa problem

Årets sista månad var mycket händelserik och julhandeln är en intensiv period för många e-handlare. Det började dock med en hel del snack om QR-koder efter att Siba introducerat dem. BangerHead besvarade kritiken kring att de spammat privatpersoner via en stulen e-postlista. Tore Friskopp släppte en bok som de flesta e-handlare älskade, igenkänningsfaktor var förmodligen hög.

Det startades även ett krig mellan e-handel och handel denna månad, främst i USA och med Amazon i spetsen. Klarna tog samtidigt in 1 miljard i nytt kapital, något de förmodligen aldrig kunnat drömma om när de startade bolaget 2005.

En av årets mest lästa nyheter är en tråkig nyhet. Betalleverantören Auriga låg nere nästan en hel dag mitt i julhandeln, något som var helt otänkbart och otroligt frustrerande för många e-handlare. Vi avslutade dock julhandeln på en mer positiv ton, via en intervju med Kajsa på prylbutiken Coolstuff. Vi lät dem, med deras enorma julhandeln, få symbolisera den julhandel som varit och som för många e-handlare visat sig gå riktigt bra i år.


 

Vi tänkte nu avsluta med lite statistik ifrån Ehandel.se

  • Vi fick 2219 nya medlemmar under året vilket ökade medlemsantalet till 3600st
  • Vi hade 525,638 besök under 2011 vilket var mer än dubbelt så många som vi hade under 2010. Antalet unika besökare dubblerades också under året.
  • Rekord för flest uppkopplade användare: 211st (2011-10-20 13:54)
  • Medlem som postat flest inlägg: Parvelito - 2399st
  • Ämnet med flest svar: E-handelsdagarna i Sundsvall?
  • Mest besökta ämnet: Pluskontot, t.ex 50-70% rabatt på DHL, vet du något?
  • Det skrevs 17400 inlägg i forumet och startades över 1600 nya diskussionstrådar under året
  • Vi har skickat ut 37 nyhetsbrev och har idag ca 3300 prenumeranter och en läsfrekvens på 35-40%
  • Vi har publicerat 428 nyheter som fått totalt 1222 kommentarer

 

Vi önskar er alla ett Gott Nytt E-handelsår

Annons