E-handelsjätten sjunker men marknadsplatsen växte med 75%

"Naturligtvis inte nöjda".

I morse berättade vi om planen för Qliro Groups kommande uppdelning.

LÄS ÄVEN: Qliro Group ska bli Nelly Group – VD:n lämnar efter fyra år

Annons

Qliro Group meddelade samtidigt nya mål för de tre verksamheterna Qliro, CDON och Nelly. Gällande CDON, som man planerar ska öka handlarnas försäljning med 20 procent per år, så skrev man bland annat:

För helåret 2020 är bedömningen att de externa handlarnas bruttoförsäljningsvärde fortsätter att öka väsentligt snabbare än målet.

Varför man är så säkra på sin sak står nu klart när Qliro Group presenterar siffrorna för fjärde kvartalet 2019. Då ökade CDON nämligen de externa handlarnas försäljning med 75 procent.

Bolaget har på många sätt överträffat våra förväntningar och är väl skickat för att utvecklas utanför Qliro Group, säger vd:n Marcus Lindqvist om CDON.

Vidtar kraftiga åtgärder

Betalbolaget Qliro ökade samtidigt sina rörelseintäkter med 8 procent medan Nellys omsättning minskade med en procent.

Under kvartalet minskade Nelly omsättningen med 1 procent, bruttoresultatet uppgick till 75 miljoner kronor och rörelseresultatet före av- och nedskrivningar minskade till -13 (19) miljoner kronor, säger Marcus Lindqvis och fortsätter:

Vi är naturligtvis inte nöjda och vidtar kraftiga åtgärder. Nelly koncentrerar verksamheten på den nordiska marknaden och utanför Norden ska vi minska de egna försäljningsinsatserna och driva försäljningen via andra kanaler, som Zalando.

Qliro Group som helhet minskade även från lite över en miljard i omsättning till 919 miljoner under det fjärde kvartalet. Rörelseresultat var även det negativt och gick från 16 miljoner (Q4 2018) till minus 48 miljoner i fjol.

Annons

Helåret 2019 följer samma spår. Omsättningen minskade från 3,26 miljarder till 2,94 miljarder kronor med ett negativt rörelseresultat på 94 miljoner kronor.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!