ANNONS

Qliro Group ska bli Nelly Group - VD:n lämnar efter fyra år

Marcus Lindqvist kommer att lämna
Montage

Planen är nu satt.

ANNONS

Att Qliro Group jobbat mot att dela upp sina verksamheter till fristående bolag är ingen nyhet. Den stora dagen börjar dock närma sig och företaget släpper nu information om hur det hela kommer att se ut. Qliro Group består idag av CDON Marketplace, betalbolaget Qliro och modebutiken Nelly.com.

Första halvåret 2020

Kort sammanfattat så ska Qliro AB noteras på Stockholmsbörsen, CDON ska flytta ut och bli självständigt och Nelly stannar kvar i Qliro Group. Eftersom Nelly då är det enda som är kvar så kommer dock Qliro Group att döpas om till Nelly Group. CDON:s aktie förbereds för att upptas till handel på First North och "Nelly Group" förblir noterat. Allt förväntas ske under första halvåret 2020.

Sedan juni 2018 har vi arbetat intensivt med att stärka bolagen och ge dem rätt förutsättningar för framtida lönsam tillväxt. Bolagen är nu välpositionerade på sina respektive marknader, och vi planerar för att notera dotterbolaget Qliro AB samt förbereder för att dela ut CDON till aktieägarna. Nelly kommer därmed att kvarstå i koncernen, säger Marcus Lindqvist, vd på Qliro Group.

"Lämnar efter fyra intensiva år"

Marcus Lindqvist verkar i och med detta vara klar med sitt arbete och planerar att lämna bolaget i samband med uppdelningen.

I och med att uppdelningen slutförs mitt uppdrag och jag lämnar därmed efter fyra intensiva år. Jag ser fram emot att följa verksamheterna de kommande åren, säger Marcus Lindqvist.

Han säger dock samtidigt att de utvärderar potentiella transaktioner som kan påverka den nuvarande planen. Eventuella avyttringar kan alltså vara på gång.

Jag vill tacka Marcus för hans värdefulla insatser med att renodla koncernen och stärka dotterbolagen. Under hans ledarskap har Lekmer och HSNG sålts, dotterbolaget Qliro AB drivits fram till en börsnotering och CDON har etablerat sig som Nordens ledande marknadsplats och vänts till lönsamhet, säger Christoffer Häggblom, styrelseordförande på Qliro Group.

Nelly kommer inte nå målet

Qliro Group anger även nya mål för de tre verksamheterna. Qliro AB ska uppnå en intäktstillväxt om 20 till 25 procent per år. CDON ska öka handlarnas försäljning med över 20 procent per år och Nelly siktar på en omsättningsökning med 10 procent per år. Nelly verkar bland dessa stå för den största osäkerheten.

För helåret 2020 är bedömningen att nettoomsättningen ökar, men inte i nivå med målet och att rörelsemarginalen före av- och nedskrivningar uppgår till cirka 2 – 4 procent. Tillväxten hämmas något av omställningen mot Norden, som tillsammans med anpassningen av organisationen bedöms bidra positivt till lönsamheten, skriver Qliro Group om Nellys utsikter för 2020.

LÄS ÄVEN: Nelly avslöjar rejäla nedskärningar – så många tjänster försvinner

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se