E-handelsköpet boostar H&M – vinsten lyfter

Den onlinebaserade secondhand-plattformen höjer resultatet.

H&M presenterar i dag sitt första kvartal. Det handlar om perioden december till och med februari. Och nettoomsättningen ökade med 12 procent till 54,8 miljarder kronor, från 49,1 miljarder under motsvarande period i fjol.

Samtidigt sjönk bruttomarginalen till 47,2 procent (49,3).

Annons

De externa faktorerna för inköpen till första kvartalet var mycket negativa jämfört med motsvarande period föregående år, skriver jätten i ett pressmeddelande.

Rörelseresultatet landade på 725 miljoner kronor, mot 458 miljoner för ett år sedan. Resultatlyftet förklaras främst av att H&M under kvartalet till fullo integrerade secondhand-plattformen Sellpy, sin organisation. Vinsten blev därför oväntat hög. H&M började dock att investera i Sellpy redan för tio år sedan. Men numera är man majoritetsägare.

Sellpy, som är en av Europas största plattformar för second hand och som tidigare var ett intresseföretag, konsolideras i H&M-gruppen från det första kvartalet.

"Full fart"

Samtidigt minskade varulagret med 16 procent.

De externa faktorerna som påverkar inköpskostnaderna fortsätter att förbättras, arbetet med kostnads- och effektivitetsprogrammet pågår med full fart och många av förändringarna som vi har gjort under de senaste åren börjar ge effekt. Samtidigt har vårkollektionerna mottagits väl på de marknader där våren har anlänt. Vi ser framsteg inom alla våra tillväxtområden, skriver vd:n Helena Helmersson i en kommentar.

Ökar sina investeringar

Trots tidigare aviseringar om sparpaket och omvärldsoro så beskriver vd:n H&M:s finansiella ställning som robust, medan kassaflödet är stabilt.

Vår ökade investeringstakt inom samtliga tre tillväxtområden ger goda förutsättningar för fortsatt hållbar och lönsam tillväxt. Inledningen av året visar att vi har tagit ytterligare steg mot målet om en rörelsemarginal om 10 procent redan nästa år.

Annons
Annons