Den 12 december 2004 lanserades Grooming.se, en av Sveriges första nischbutiker online. Bakom satsningen stod Karin Fahlström och Jimmy Solfeldt. Affärsidén sprang ur en masteruppsats om ”den manlige konsumenten” och ett identifierat skifte i marknaden mot manlig hudvård.
Idag, 21 år senare, drivs verksamheten vidare genom bolaget Barber Supplier Nordic AB som hanterar e-handelssajterna Beardshop.se och Barber-JR.se. Men jubileet sammanfaller med en turbulent period.
Försökte fusionera bolagen
I samband med firandet väljer Karin Fahlström att vara transparent med de affärskritiska utmaningar som präglat det senaste året. Planen var ursprungligen att fusionera bolagen för att spara tid och kostnader. Redan under hösten 2024 flyttades e-handelsförsäljningen över till Barber Supplier, medan det gamla bolaget Grooming AB behöll checkkredit och skatteanstånd.
Kalkylen höll dock inte hela vägen.
På grund av det höga avbetalningstempot på skulderna räckte inte likviditeten till, så vi fick ta det tunga beslutet att ansöka om konkurs, skriver man nu.
Grooming AB försattes i konkurs vid Solna tingsrätt den 1 juli 2025.
”Vision som gick i kras”
Konkursen är i dagsläget inte avslutad och grundarna beskriver osäkerheten kring processen som påfrestande.
Det är känslor av misslyckande, av maktlöshet och av en vision som gick i kras. Men vi kan i alla fall ärligt säga att vi har kämpat – långt mer än någon kan begära – för att få det att fungera och göra rätt för oss.
Karin Fahlström menar att öppenheten är viktig, trots att det är smärtsamt.
Motgångarna formar oss mer än våra medgångar. Resan som entreprenör innehåller både steg framåt och steg bakåt. Och det är motgångarna som leder till förändring.
Integrerar lager och butik
Verksamheten blickar nu framåt med fokus på den växande barberarkulturen. För att möta dagens kostnadsläge har bolaget under året genomfört fysiska förändringar. Tidigare i år lämnade företaget ett showroom för att istället integrera butik och lager på Ranhammarsvägen i Bromma.
Vi flyttade i början av året från ett showroom som var jättefint – men alldeles för dyrt. Nu har vi integrerat butik och lager, där vi behåller showroomkänslan men låter kunderna handla direkt från hyllorna, säger Karin Fahlström.
LÄS ÄVEN: Ny e-handel efter stängningen: “Fått en negativ betydelse”