E-handelssuccén går från 800 000 till 4,5 miljoner: ”En självklarhet”

Slog försäljningsrekord.

Alla kvinnor har någon gång fått mens på en oläglig plats eller på en olämplig tidpunkt. Och situationen måste gå att lösa på ett smidigare sätt än vad som många gånger är fallet i dag. Så resonerade Lova Svensson och Amanda Mattsson, när de som 19-åringar grundade sitt företag PeriodPack.

Affärsmodellen går ut på att förse företag och arbetsplatser med dispensers för mensskydd. I dag är grundarna 22 år gamla och bolaget har gått från ett UF-företag till att numera ha namnkunniga kunder som Ahlsell, Peab och Bring. Omsättningen kom förra året upp i 800 000 kronor, och i år väntas den summan ha flerdubblats.

Annons

Vi siktar på att nå över 4,5 miljoner i omsättning i år, berättar Lova Svensson i ett mejl till redaktionen.

De senaste veckorna har företaget, som erbjuder en prenumerationslösning via en e-handel som riktar sig till företag, dessutom haft en riktig försäljningsboom.

Vi tror helt enkelt att det är hårt arbete som kommer ikapp. Vi tog säljrekord förra månaden och landade på en försäljning på 743 dispensers. Riktigt bra insats från alla i företaget.

Lova Svensson berättar att PeriodPack grundades med ambitionen att lösa vad de beskriver som ett vanligt problem.

Vi tyckte att det var konstigt att det inte fanns någon bättre lösning än att man antingen fick göra en nödlösning av toalettpapper eller att man helt enkelt fick gå hem. Vi tänkte att det måste gå att lösa på något enklare och smidigare sätt.

Ni listar flera stora kundföretag på er hemsida, har det varit lätt att få genomslag för era produkter?

Det har krävts mycket arbete såklart, men samtidigt så har gensvaret från väldigt många företag varit otroligt positivt. Det är många som ser det som en självklarhet i sitt jämställdhetsarbete, avslutar Lova Svensson.

Annons
Annons