E-handlare utan satellit-lager ratas av investerare och riskkapitalister

Satellitlager kommer avgöra nästa stora unicorn.

E-handlare är oerhört attraktiva för investerare och riskkapitalbolag, kanske speciellt skandinaviska e-handlare, på grund av sin utvecklande teknologi och känsla för konsumenttrender.

De senaste åren har vi även sett en rad noteringar på området, som bland annat Dustin, Lyko, Boozt och Revolution Race – och det spekuleras nu om notering av NA-KD och Apotea, säger Stina Reutercrona, Vd hos Prime Penguin, i ett pressmeddelande.

Annons

Prime Penguin tror att en avgörande faktor när riskkapitalisterna letar efter nästa stora unicorn är om bolaget har tillgång till satellitlager.

Det är en avgörande faktor för huruvida bolaget är skalbart eller inte. Jobbar man med ett lager på en marknad blir fysiskt avstånd till slutkonsumenten ofrånkomligen ett riskmoment, sett till kostnad, tidsåtgång och hållbarhet, medan satellitlager möjliggör global expansion snabbt, billigt och hållbart.

"Inte bara en fördel"

På Ehandel.se har vi skrivit om att de yngre generationerna kräver mer information vid check out, man vill till exempel veta varifrån varan kommer innan man slutför sin beställning och där kan e-handelsföretag utan satellitlager sorteras bort.

Var förvaras produkten efter att den producerats? I Sverige, i Tyskland eller USA? Hur skickas den till last mile-aktören? Och hur mycket Co2 innebär den? Alla dessa är kritiska frågor för den som driver en e-handel, säger Stina Reutercrona.

Här kommer satellitlagren att spela roll menar många analys- och kommunikationsföretag som verkar inom e-handel. Med satellitlager runt om i världen kan man, med hjälp av innovativa last-mile företag, skicka färre, större, och ibland långsammare leveranser mer kostnads- och klimateffektivt.

Det är heller inte bara en fördel för bolaget. Kunder förväntar sig att få sina paket snabbt och hållbart levererade när de väl köpt något. Att vänta flera veckor på att något skickas från USA, tulldeklareras med hjälp av ombud och sedan planeras för sista milen känns helt enkelt inte modernt, säger Stina Reutercrona.

Annons