E-handlaren krossade marknaden – ökar med 114 procent: ”Ofattbart”

Försäljningen rusar inför stora flytten.

Herrmodehandlaren John Henric firar nya triumfer. Medan många e-handlare kämpar just nu går John Henric rakt i motsatt riktning - och snabbt. Bolaget har i skrivande stund ökat med 114 procent i maj i e-handeln, jämfört med samma månad förra året. En månad som under 2021 ökade nästan 120 procent redan då.

Jag är lite tagen på sängen, det blir jag nästan aldrig annars, säger John Ekström, medgrundare och vd på John Henric, till Ehandel.

Annons

Inte undra på det. Även när man räknar in butikerna är det nämligen imponerande siffror som uppdagas. Tillsammans med e-handeln skulle de omsätta runt 12 miljoner. Men nu ser försäljningen ut att landa på mellan 20 och 22 miljoner för månaden. Samtliga butiker har också slagit sina "all-time-high".

Vi har haft två dagar i maj som varit bättre än Black Friday. Bland annat när vi släppte en linnekollektion. Jag sa det till några av våra medarbetare på lagret att det som händer nu förändrar hela branschen. Att vi utan några unika nyhetsbrev har det trycket är helt ofattbart. Det är som när vi släpper vår sommar-rea - fast varje dag är som den dagen. Det är lite svårt att fatta, säger John Ekström.

En förklaring är förstås att det vankas bröllop, avslutningar och allehanda fester. Sommarsugna kunder vill äntligen ut och träffas efter år av tyngande restriktioner. Men det är inte hela förklaringen.

Vi har sedan innan pandemin byggt ett modemärke med tyngre plagg och fått en stor, lojal kundbas. Det är våra klädesplagg som exploderar. Sen spelar det in att folk ska tillbaka till jobbet, på bal, bröllop och fest. Men att den här boosten skulle vara så extrem är lite svårt att ta in.

Den starkaste marknaden är föga överraskande Sverige. Men det har också inneburit att tillväxten varit något lägre hemmavid. Det blev det dock ändring på under innevarande månad.

I Sverige har vi haft en tillväxt på 30 till 40 procent, men nu ökar vi med 140 procent online. Man undrar nästan: hur många byxor kan man egentligen sälja? Att vi kan sälja så mycket i lilla Sverige säger en hel del om varumärket.

Det är inte bara en tillfällig skjuts, på grund av lättade restriktioner?

Nej, det tror jag inte. Vi växte med 80 procent i perioden januari till februari, när många hade problem. Mars var också väldigt bra. Så vi har gått från bra till otroligt bra. Vår stora försäljning är linnekavajer, linneskjortor, chinos, jeans och byxor. Att folk gifter sig är förstås en boost. Men för oss som varumärke är inte accessoarer vår stora produkt längre. Även om de fortfarande är en usp för oss, ger mycket organisk trafik och är en produkt med bra marginaler.

Annons

Samtidigt som försäljningen går på högvarv gör sig bolaget nu också redo för att flytta till sitt nya tredjepartslager. Flyttlasset går nästa vecka, men för att klara trycket har de redan nu fått ta hjälp av personalen som ska finnas på plats i det nya lagret.

Jag och Nicklas (Nordbergh, medgrundare, reds anm) har aldrig jobbat så här mycket, tror jag. Och personalen som ska arbeta i nya Nowaste-lagret har bilat ned från Helsingborg för att hjälpa till med att skicka ut så mycket varor vi bara kan.

Hur ser det då ut på sista raden? Jo, även där ser det ut att bli ett ordentligt lyft, även om det inte presenteras några exakta siffror just i dag.

Vi har till exempel nästan aldrig våra accessoarer på rea, så redan där är marginalerna generellt jättebra. När folk gifter sig, ska spendera till sina barn eller ska på bal så är det heller inte lika viktigt vad det kostar. Vi har även kampanjer som har lite bättre marginaler i maj i år och vi lägger inte mer pengar på marketing, avslutar John Ekström.

LÄS ÄVEN: Växte 80 procent – nu flyttar John Henric lagret

Annons