E-handlaren tar in 27 miljoner: ”Är verkligen tacksam”

Foderuppstickaren fyller kassan.

E-handlaren Petgood plockar in 27,5 miljoner i en investeringsrunda, som backas av Axel Johnsons foodtech-initiativ Foodbridge och existerande ägare.

Pengar som ska användas till forskning, utveckling och expansion. Men också att sprida kunskap om insektsprotein och vilka fördelar det har för djur och klimat.

Annons

Jag är verkligen tacksam för våra existerande och nya investerares stöd; de delar vår visionom att revolutionera djurmatsbranschen. Den nya finansieringen möjliggör accelererad tillväxt i Europa och intensifierad innovation genom forskning och utveckling, säger Pernilla Westergren, vd och grundare på Petgood, i ett uttalande.

Bolaget har bland annat visat att användningen av svart soldatfluga innebär lägre klimatpåverkan, även jämfört med växtbaserat protein. Insektsproteinets kvalitet påstås också vara i linje med, eller högre, än traditionella proteinkällor som kyckling. Samt vara helt fritt från antibiotika.

Vi vill att alla hundar och katter ska få ta del av fördelarna med insektsbaserat djurfoder. Det är som kött, fast bättre för både klimatet och djuren, säger Pernilla Westergren.

"Är framtiden"

Bland bolagets kunder återfinns Kustmarken Hundtjänst, som är uppfödare av ledar- och tjänstehundar.

Svart soldatfluga är en mycket resurseffektiv proteinkälla för djurfoder. De imponerande nivåerna av aminosyror tillsammans med hög smältbarhet gör denna proteinkälla högkvalitativ och är framtiden för husdjursfoder, säger Dr Nicky Sluczanowski, chefsveterinär på Petgood.

Petgood säljer sitt hund- och kattfoder både via egen e-handel, externa återförsäljare som Vetzoo och Zoo.se, samt till hela Norden och Tyskland. Under 2021 omsatte man 2,4 miljoner kronor och gjorde en förlust på 7,3 miljoner.

LÄS ÄVEN: Svenska e-handlaren intar Australien – laddar med 19 miljoner

Annons
Annons