Search
Close this search box.
ANNONS

E-handlaren vill kapa 50 tjänster: "Mer effektivt"

Göran Dahlin är vd på Pierce.
Pierce Group/Press
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Bolaget måste bli mer snabbfotat".

ANNONS

E-handlaren Pierce, som säljer mc-tillbehör, har kämpat i motvind det senaste året. Under årets andra kvartal fortsatte omsättningen att minska. Samtidigt blev det en liten vinst på 2 miljoner kronor, från ett minusresultat på -11 miljoner, under motsvarande kvartal året innan.

Sedan bolagets börsnotering 2021 har aktiekursen kraschlandat och rasat med hela 90 procent.

LÄS ÄVEN: E-handlaren gasar på igen – vänder till svarta siffror

För att gasa förbi de dystra utsikterna rullar e-handlaren nu ut ett sparpaket där 50 tjänster riskerar att försvinna på bolaget, tvärs över alla avdelningar.

Bolaget måste bli mer snabbfotat för att arbeta mer effektivt med kortare produktlivscykler och skapa ett mer attraktivt kunderbjudande. För att stödja den planerade organisatoriska förenklingen, ska kärnprocesserna förbättras genom implementering av lean-metodik i hela företaget tillsammans med ökad digitalisering och automatisering. Vi anser att dessa åtgärder är nödvändiga operationella delar för att uppnå långsiktig lönsam tillväxt, skriver vd:n Göran Dahlin i ett pressmeddelande.

Sparprogrammet ska öka resultatet med 25 miljoner kronor och göra avtryck redan under början av nästa år. Samtidigt medför besparingen en engångskostnad på runt 15 miljoner kronor, enligt e-handlaren. Nu ska Pierce inleda förhandlingar med de fack som de berörda medarbetarna är anslutna till. Målet är att eventuella uppsägningar ska vara genomförda innan året är slut.

Dela artikeln: