E-handlarens Facebook-reklam kritiseras: ”Fullständigt obegripligt”

"Ankputande läppar och stora silikonbröst".

E-handelsföretaget Skivtryck.se, som drivs av AttentionMedia Europe AB, erbjuder möjligheten att designa sina egna album och producera skivor. I fjol sjönk omsättningen med nära 13 procent och landade på 5,5 miljoner kronor. Under räkenskapsåret försämrades även förlusten ytterligare. Rörelseresultatet (EBIT) sjönk med hela 175 procent och summerades till minus 821 000 kronor.

LÄS ÄVEN: Marknadsförde person som inte fanns – klassas som vilseledande

Annons

Nyligen publicerade företaget en reklamfilm på sin Facebook-sida som minst sagt fick mycket uppmärksamhet. I videon ser man en silverfärgad naken kvinnokropp med en vinylskiva framför ansiktet. Kvinnan i filmen dansar och har båda händerna i luften.

I skrivande stund har reklamen fått över 350 blandade reaktioner på Facebook.

Fyfan vilken cool filmsnutt!!! skriver bland annat en person.

Alltså jag gillar ju naket men tycker att det är onödigt och förlegat att använda sig av det i reklamsyfte, speciellt i detta sammanhang. Men visst, de flesta skivsamlare är män ... som förutom skivor till stor del förmodligen gillar unga kvinnors bröst också. Rätt men fel, skriver en annan person.

Företaget svarade de mindre imponerade tittarna följande:

Vi har försökt att återspegla musikbranchen och den retrovåg som nu gäller, kvinnans kropp är målad och androgyn. Naturlig utan operationer, Brösten syns högt begränsat bakom text, med dolda detaljer. Vårt marknadsföringsteam består till 90 procent av kvinnor. Detta är deras val. Hälften av våra kunder är kvinnor.

I granskning har vi bedömt den som godkänd, nyhetsflödet i övrigt kryllar av kvinnoförnedrande inslag, detta är inte ett av dem. Men man får självklart tycka vad man vill.

Men den ursäkten räckte inte, tyckte minst en person som anmälde företaget till Reklamombudsmannen.

Annons

Reklamen är könsdiskriminerande. Kvinnan framställs som ett objekt. I synnerhet när företaget säljer skivor och kvinnan har en skiva som täcker ansiktet medan hon dansar med nakna bröst, skriver anmälaren.

När RO vänder sig till Skivtryck.se förklarar företaget att man inte förstår hur reklamen kan uppfattas som stötande.

Först och främst vill vi poängtera att reklamfilmen är godkänd av Facebook. Reklamfilmen har framställts av tre tjejer. Hur den kan ses som diskriminerande är för oss fullständigt obegripligt.

Tanken var att med discokänsla, glitter och glamour (med en cool attityd) anspela på vinyltrenden och på ett modernt sätt lyfta fram det gamla goda 90-talet med en androgyn, metallicmålad kvinnokropp. Att skivan är framför hennes ansikte är just för att vi säljer är vinylproduktioner och cd/dvd-produktioner. Effekten är enligt oss och många andra en cool, nyanserad attityd. Inte diskriminerande.

Vidare förklarar företaget att bröstvårtorna är övertäckta och att en reklamtext som visas ganska tidigt in i videon täcker över brösten ytterligare genom nästan hela filmen.

Det är endast ett par få, mycket snabba sekvenser, där man ser själva brösten, som är målade och bröstvårtorna utsuddade. I dagens samhälle med ankputande läppar och stora silikonbröst så ser vi inte hur den här reklamfilmen är diskriminerande.

Det är en ”feel good”-reklam med discokänsla och coola vibbar. Mer musik till folket.

Reklamombudsmannen sammanfattar att företaget använder sig av en naken kvinnokropp som dessutom är i fokus och vilket i sin tur saknar koppling till Skivtryck.se:s produkter.

RO finner att kvinnan framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan som sexobjekt saknar koppling till den marknadsförda produkten vinyl- och cd/dvd-produktion, vilket är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Annons