E-handlarens nya succékvartal: Ökade med 84 miljoner

Dubblade lagret - ökade med 33 procent.

E-handelsföretaget Pierce driver sajterna 24MX, XLmoto och Sledstore, som säljer kläder, reservdelar och utrustning till motorcyklar, motorcross och snöskotrar. Från att ha startat sitt företag i ett garage finns de i dag på 17 olika marknader och har 380 anställda i fyra länder. För helåret 2018 omsatte de 943 miljoner kronor.

Det har gått starkt framåt för företaget under de senaste åren, som har satt flera försäljningsrekord sedan starten 2009. I våras kunde vi berätta att de dubblade sitt lager i Polen, efter ännu ett lönsamt kvartal.

Annons

LÄS ÄVEN: Pierce mer än dubblar lagret efter rekordkvartal

I början av 2018 gick det till och med så bra att de kunde köpa upp sin spanska konkurrent Motobuykers.

LÄS ÄVEN: Slog 600 miljoner – köper upp spansk konkurrent

Ökade med 33 procent

Enligt färska siffror från den senaste kvartalsrapporten landade e-handelsföretagets rörelseintäkter på 340 miljoner kronor, en ökning med 84 miljoner jämfört med samma period förra året.

Två saker gör oss lite annorlunda mot många andra e-handlare. Vår kraftiga försäljningstillväxt är nästan uteslutande organisk och vi växer med ett fortsatt positivt rörelseresultat, säger Henrik Zadig, vd på Pierce AB, i ett pressmeddelande.

Internationell framgång

80 procent av företagets försäljning sker utomlands och speciellt södra och centrala Europa, med Frankrike och Tyskland i spetsen, utgör starka marknader för Pierce.

Vi har under flera år arbetat hårt för att utveckla våra samarbeten med branschens starkaste varumärken och samtidigt byggt en portfölj av egna varumärken. Det är tydligt att vi hittat konceptet för internationell framgång, men det finns fortfarande mycket kvar att göra.

Framöver ska företaget satsa på att stärka organisationen, utveckla IT systemen och effektivisera sina processer för att hantera ökade volymer.

Annons

Annons