E-handlarens stålbad – kämpar med två rekonstruktioner

Båda bolagen kämpar för sin överlevnad.

Igår, måndag, rapporterade vi om att outdoor-uppstickaren Garphyttan försatts i rekonstruktion. Det skedde efter att systerbolaget Itab Skogmarks gjort detsamma.

De driver e-handeln Skogmarks.se med flera varumärken, däribland Garphyttan, Carhartt och TPX, och bolaget har anor som sträcker sig hela vägen tillbaka till 1980.

Annons

Under det senaste räkenskapsåret, som avslutades sista mars 2022, sjönk omsättningen från 24,8 till 20,6 miljoner kronor - en siffra som inte är helt rättvisande. ITAB Skogmarks var nämligen tidigare ägare till Garphyttan, men i en intern omorganisaton såldes varumärket till det egna moderbolaget Interteko Group. Rensat för detta ökade omsättningen med 38 procent för Skogmarks.

Resultatet, efter finansiella poster, i sin tur försämrades dock kraftigt från plus 1,6 miljoner till minus 4,6 miljoner kronor.

Under inledningen av 2022 har Ryssland inlett en invasion mot Ukraina, energipriser stigit, inflationen ökat och ränteuppgångar inletts vilket sannolikt kommer att påverka verksamheten negativt. Hur stora effekter som kan förväntas är svårt att säga vid tiden för upprättande av denna årsredovisning, men bolaget följer aktivt utvecklingen, skriver man i rapporten.

Prognosen löd ändå att bolaget skulle lyckas nå break-even under innevarande verksamhetsår 2023/24. Men istället landade man i en rekonstruktion. Även här är Anthony Krystek, från Wesslau Söderqvist Advokatbyrå, rekonstruktör.

Annons