Efter Amazon-stämningen – nu köps e-handeln upp

18 miljoner kunder.

E-handlaren Zulily, som 2014 var värderad till 7 miljarder dollar, meddelade i slutet av förra året att man valt att slänga in handduken och stänga ner hela verksamheten. Tyst och lugnt var dock inte melodin, då man under processen att stänga ner även passade på att stämma Amazon, som man anklagade för att ha bidragit till bolagets förfall.

Detta var dock inte det sista ordet från Zulily visar det sig. Nu har Zulily nämligen blivit uppköpta av Beyond, Inc. Ett företag som står bakom välkända e-handeln Overstock och numera även varumärket Bed Bath & Beyond, som man köpt upp i en konkursauktion.

Annons

Beyond betalar 4,5 miljoner dollar, runt 45 miljoner kronor, för Zulily och tillhörande varumärkestillgångar. Och Beyond ska ha storslagna planer för den tidigare e-handelsstjärnan.

Det här förvärvet stärker vår satsning på lågprismarknaden och dess betydelse för att bygga vår verksamhet, förbättra vår marginalprofil och utöka vår kundstock, säger Marcus Lemonis, styrelseordförande för Beyond, Inc.

Det ska handla om en inkråmsaffär och Beyond tar alltså främst över domäner, varumärken, kunddatabas, sociala medier, mjukvara och så vidare. Men de blandar sig ej i bolagets eventuella skulder eller fordringar.

Vi är entusiastiska över den globala leverantörspoolen som detta förvärv öppnar dörren till, och vi ska driva ökade intäkter genom att återaktivera Zulilys 18 miljoner kunder, säger Marcus Lemonis.

Beyond planerar att öppna “nya Zulily” innan slutet av det andra kvartalet i år.

Annons