Efter ett år och 5000 order: Nu läggs nätbutiken ner

"Kan inte bedriva två varumärken på ett seriöst och bra sätt".

När BGA, som då hette BGA Fotobutik, lanserade nätbutiken The Nordic Walls, var planen redan från början att konkurrera med sig själv. Och drygt ett år senare står det klart att den ambitionen kanske lyckades lite väl bra, för nu lägger företaget ner The Nordic Walls igen.

LÄS ÄVEN: BGA startar ny e-handel

Annons
Annons

Planen är att istället fokusera fullt ut på BGA, som nu har tagit över hela sortimentet från The Nordic Walls. Den som försöker besöka den sistnämnda sidan dirigeras automatiskt om till BGA.se.

När vi tog tag i vår varumärkesprofilering av BGA och insåg hur viktigt vi tycker det är med ett tydligt varumärke och vad vi vill lägga i ett varumärke så insåg vi att vi inte kan bedriva två varumärken på ett seriöst och bra sätt. Både externt mot kund och internt i bolaget, vilka är vi? Är vi BGA eller The Nordic Walls? Därför samlar vi all vår kraft på BGA och känner att vi har fått ut det vi ville av våra experiment med The Nordic Walls, säger BGA:s vd Björn Andersson till Ehandel.

 Utökar satsningen på influencers

Sedan starten har TNW, som Björn Andersson kallar den numera nedlagda nätbutiken, fått in drygt 5 000 order.

Det är väl inte fy skam?

5000 order är roligt och något vi är väldigt stolta över på cirka ett år. Samtidigt har BGA haft 85 000 order under samma period.
Enligt Björn Andersson har TNW framför allt utgjort en bra plattform för företaget att testa nya idéer på. Men eftersom BGA har närmat sig TNW:s erbjudande menar han att det inte längre fanns behov av två separata varumärken.
Vi har dessutom massor av spännande idéer framåt där vi vill lägga all vår kraft på BGA. Närmast på tur står en utökad satsning på influencermarketing, avslutar Björn Andersson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!