Efter galna tillväxtåret – svensk e-handel omsätter 122 miljarder

Växte med 40 procent förra året.

2020 blev året då den digitala världen började ersätta den fysiska. Det konstaterar PostNord E-barometern 2020 som släpptes nu på morgonen. I den superfärska rapporten avslöjar PostNord också att svensk e-handel numera omsätter 122 miljarder kronor. Det innebär en tillväxt på rekordhöga 40 procent jämfört med 2019. Enligt PostNord motsvarar ökningen, 35 miljarder kronor, hela 2012 års totala e-handelsomsättning i Sverige.

Inte oväntat är det pandemin som antas ligga bakom den starka e-handelstillväxten.

Annons

Vi på PostNord är väldigt stolta över att ha kunnat möjliggöra det ökade e-handlandet under det här tråkiga året. 90 procent av svenskarna i åldern 18-79 år har e-handlat mer sedan pandemin slog till, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige, i introt till rapporten.

I rapporten framgår det bland annat att dagligvaruhandeln tog ett enormt kliv framåt på nätet under året. Samtidigt har sällanköpshandeln till stor del flyttat från fysiska butiker till online. Medan e-handeln inom sällanköpshandeln ökade med 28 miljarder tappade den fysiska motsvarigheten med 14 miljarder kronor.

Skönhet och hälsa utmärkte sig som årets populäraste e-handelskategori. 41 procent av de tillfrågade sade sig ha e-handlat från den kategorin under året. På andra och tredje plats kom Kläder och skor samt Böcker och media med andelar på 39 respektive 25 procent. Uppstickaren dagligvaror placerade sig på en femteplats med 18 procent.

"Kommer att hålla tillbaka tillväxten"

Den som nu antar att tillväxten i e-handeln blir lika stark det här året lär dock bli besviken, enligt PostNords beräkningar. Företagets prognos är att e-handel i år kommer att växa med relativt blygsamma 7 procent till 130 miljarder kronor.

När vi blickar framåt mot 2021 väntar en mycket svår uppgift att försöka bedöma hur mycket av denna e-handel som kommer att permanenteras och vilka effekterna blir när det svenska samhället börjar återgå till det nya normala. Det är dock troligt att de enormt höga jämförelsetal som etablerades under 2020 kommer att hålla tillbaka tillväxttakten under andra halvan av 2021, skriver PostNord i rapporten.

Temat för den nya rapporten är begagnat på nätet, ett fenomen som också har ökat på sistone. Enligt PostNords siffror har nästan hälften av svenskarna handlat minst en begagnad vara på nätet under de senaste 12 månaderna.

LÄS ÄVEN: Svenskarna älskar begagnat: "En statusmarkör"

E-barometern bygger på undersökningar med både konsumenter och företag. I rapporten definieras e-handeln som "internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager- eller utlämningslokal av konsument".

Annons

Annons