ANNONS

Efter tunga konkursen – nu gör jätten comeback i Sverige

Pressbild på den tidigare butiken på Arlanda
Varumärket är tillbaka på svensk mark.

Knappt två år efter att den svenska verksamheten försattes i konkurs är Victoria’s Secret tillbaka. Denna gång sker etableringen i en mer begränsad skala än tidigare.

ANNONS

Det amerikanska underklädes- och skönhetsbolaget Victoria’s Secret har återigen fysisk närvaro på den svenska marknaden. Enligt uppgifter från Swedavia och Fastighetsvärlden har varumärket i veckan öppnat en shop-in-shop-lösning i taxfree-avdelningen på Arlanda flygplats.

Detta markerar en återkomst till platsen där kedjan inledde sin svenska expansion 2013. I dagsläget är butiksytan på flygplatsen den enda fysiska försäljningskanalen i Sverige. Sortimentet uppges bestå av skönhetsprodukter som bodylotions och mists, samt accessoarer, underkläder och pyjamasar.

Omfattande konkurs 2023

Återetableringen sker efter en turbulent period för varumärket i Sverige. I januari 2023 kunde Ehandel.se avslöja att Amarla Retail AB, bolaget som drev de svenska butikerna, ansökt om konkurs.

Konkursen innebar slutet för flaggskeppsbutikerna i Gallerian och Westfield Mall of Scandinavia i Stockholm, samt butiken i Femman i Göteborg.

Bakom stängningen låg en längre tids lönsamhetsproblem. Ehandel.se har tidigare rapporterat att Amarla Retail AB uppvisade en förlust på cirka 310 miljoner kronor under en femårsperiod. I samband med konkursen framkom även uppgifter i förvaltarberättelsen om brister i bokföringen, där underlag ska ha förvarats på servrar i Grekland som konkursboet hade svårt att få full tillgång till.

LÄS ÄVEN: Stora brister avslöjas - efter jättens konkurs i Sverige: "Inte möjligt"

Från citylägen till flygplats

Under 1990- och 2000-talet var kedjan världens största återförsäljare av underkläder, men drabbades under 2010-talet av minskad försäljning och kritik rörande varumärkets profil.

Den nya satsningen på Arlanda innebär en strategisk återgång till travel retail, till skillnad från den tidigare satsningen på stora butiksytor i centrala handelsplatser. Det framgår inte i dagsläget om det finns planer på ytterligare fysiska etableringar i Sverige.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se