Search
Close this search box.
ANNONS

Elefant går mot strömmen i pressad bransch: "Börjar ta fart igen"

Grundaren Gitte Hjorth och maken Henrik Hjorth
Foto: Blå Elefant
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Bättre än rekordåret 2021".

ANNONS

Den snabbväxande e-handeln Blå Elefant, som säljer baby- och barnprodukter, fick sig ett rejält uppsving under 2021. Företaget låg under flera år runt en omsättning på fem miljoner kronor, men nådde en försäljning på 16,6 miljoner innan man stängde böckerna för året.

En omsättning över 20 miljoner under 2022 kändes inte helt orimligt, men sedan knackade verkligheten på dörren. Höjda räntor, inflation och kriget i Ukraina fick skeppet att sakta in.

Men trots osäkerheten som rådde, så nådde e-handlaren ändå 15,3 miljoner i omsättning i fjol. Och även om försäljningen dippade något så lyckades man precis som tidigare att göra vinst på sista raden.

Det fanns en stor osäkerhet. Vi såg det på alla de tre marknader vi finns på, i Sverige, Danmark och Tyskland. Men efter sommaren så började omsättningen i Sverige och Danmark att ta fart igen, säger Henrik Hjorth, som driver butiken tillsammans med sin fru Gitte Hjorth.

Siktar på 20 miljoner

Blå Elefant verkar i en bransch där flera aktörer har det väldigt tufft för tillfället. Bland de riktigt stora e-handlarna befinner sig Babysshop, Bonti och Babyworld just nu i rekonstruktion. Blå Elefant har däremot klarat sig bättre, och börjar så sakta se ljuset i tunneln igen.

Om vi kollar på 2023 så har vi framgång i både Sverige och Danmark, men i Tyskland så har det inte varit möjligt att nå samma siffror som 2021.

Enligt Henrik har man under det första kvartalet sett en ökning på 11 procent i e-handeln. En utveckling man hoppas ska hålla i sig.

Vi hoppas på att kunna fortsätta och nå en tillväxt på mellan 10 och 15 procent. Vilket skulle betyda en omsättning som blir bättre än rekordåret 2021.

Framöver planerar man att utveckla butikens sortiment, främst med fokus på hållbara och pedagogiska produkter. Och det finns rum för att växa mer.

Vi är fortfarande en liten familjeägd verksamhet som växer med egna medel. Så vi tar ett steg i taget och håller koll på både kostnader och marginaler. Men att kunna ha en försäljning över 20 miljoner inom tre år verkar inte vara omöjligt, säger Henrik Hjorth.

Dela artikeln: