Eleven-gruppen nuddade vid 650 miljoner – ”butikerna drar ner”

Levererar positivt resultat.

Det var tre framgångsrika butiker som Christina Ericsson mötte när hon i höstas tog klivet in på NF11 Holding AB. Koncernen omfattar skönhetsbutikerna Nordicfeel, Eleven och Blush, som sedan en tid tillbaka alltså drivs i gemensam regi i form av både e-handel och en handfull fysiska butiker. Som ny vd fick Christina Ericsson uppdraget att se över och förbättra bolagen var för sig, samtidigt som planen var att hitta synergieffekter.

LÄS ÄVEN: Ny VD på plats hos skönhetsjätten: "Kommer att gasa allt vi kan"

Annons

Och hittills verkar allt ha gått enligt plan. Nu står det nämligen klart att NF11-gruppen ökade sin omsättning med totalt 38 procent under det senaste räkenskapsåret, som tog slut den 31 mars i år.

Gruppen NordicFeel, Eleven och Blush landade på 648 miljoner kronor i omsättning för helåret. Online växte vi med 40 procent, medan den totala tillväxten var 38 procent. Butikerna drar ner siffrorna, skriver Christina Ericsson i ett mejl till Ehandel.

Vi landar på ett positivt resultat, fortsätter hon.

Hur påverkades ni av coronapandemin?

Vi har liksom de flesta e-handlare påverkats av Corona. Hur mycket det har påverkat är svårt att bedöma.

Det var 2018 som Eleven köpte upp sin konkurrent Nordicfeel, varpå företagens båda lager slogs ihop till ett. Sedan dess har planen varit att erbjuda konsumenterna flera butiker med olika inriktningar samtidigt som logistik, inköp och andra delar samordnas i bakgrunden.

Vad har ni på gång det här året? 

Under nästa år har vi massor av spännande på gång. Bland annat kommer vi att lansera ny unika märken på svenska marknaden.

Annons

LÄS ÄVEN: Eleven och Nordicfeel - att sälja samma artiklar på två sajter

Annons