Ellos-gruppen slog 3 miljarder – anställda fick 5000 kr i bonus

"Implementerade en mängd nya projekt".

Under 2020 års sista kvartal snuddade Ellos Group nästan vid miljardgränsen, när omsättningen landade på 993 miljoner kronor. Samtidigt uppgick rörelseresultatet till 75,5 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Nordic Capital säljer Ellos Group för 2,4 miljarder

Annons

Då 2020 blev ett mycket framgångsrikt år fick samtliga anställda i december en extraordinär bonus på 5000 kronor, skriver Paul Lembrechts, vd för FNG Nordic, i rapporten och förklarar vidare:

Kostnaden för den här bonusen belastar resultatet i kvartal 4.

Under helåret 2020 ökade omsättningen med 18 procent, och summerades till cirka 3,2 miljarder kronor. Och trots ett utmanade år i kategorin mode har man ändå fått till ett vinstresultat, som landade på 58 miljoner kronor.

Enligt bolaget hjälpte bland annat heminredningskategorin samt sport- och fritidskläder till att väga upp för modetappet under pandemiåret.

Men 2020 har framför allt varit ett år då bolaget satsat på framtiden, menar Paul Lembrechts.

Samtidigt som affärsrörelsen uppvisar ett starkt resultat har 2020 varit ett år då vi har blickat framåt och implementerat en mängd projekt som stärker kundupplevelsen, vår operativa förmåga samt möjligheten att erbjuda kunder utanför Norden våra produkter.

Under året har vi också lanserat nya e-handelssajter för Ellos, Jotex och Homeroom. I slutet av året tog vi ett viktigt steg i vår strategi när vi lanserade ett av våra varumärken utanför Norden. Första steget i expansionen var att lansera Jotex i Tyskland och Polen i december 2020, samt Holland och Österrike i början av 2021. Baserat på starten så ser det mycket lovande ut.

LÄS ÄVEN: Ellos Group har lanserat i Tyskland och Polen: ”Riktigt spännande”

Annons

Företaget lyfter även sin nya funktion Elpy, som är en "finansiell tjänst" som "underlättar vid inköp och betalning av varor", i rapporten. Den ska ha ökat intäkterna från Stayhard och Homeroom under 2020.

Vill man veta mer om Elpy så har vi skrivit om satsningen här, då intervjuade vi Mathias Ekström som är CMO på Ellos Group.

LÄS ÄVEN: Först på Ehandel: Ellos lanserar egenutvecklad betaltjänst

Annons