Färska uppstickaren plockar in 15 miljoner: ”Har inte haft en dröm”

"Vill bidra till en positiv utveckling i branschen".

Hudvårdsvarumärket Skinome plockar in 15 miljoner kronor. De som gått in i bolaget är bland annat bioteknikbolaget Biogaia och grundaren av företaget King, som skapade det välkända mobilspelet Candy Crush Saga, Thomas Hartwig. Det rapporterar DiDigital.

Det är andra gången Skinome tar in kapital. Första gången var vid starten 2018, då ett affärsängelsnätverk valde att hjälpa till. Men sedan dess har grundaren Johanna Gillbro plockat ur egen ficka för att utveckla bolaget.

Annons

Hon är från början hudvårdsforskare som doktorerade i experimentell dermatologi och behandling av vitiligo. Det var hennes egna hudsjukdom Vitiligo, som handlar om att huden förlorar sitt pigment, som fick henne att gå den vägen.

Men efter några år började hon fundera på varför det inte finns samma krav och regelverk för hudvårdsprodukter som för läkemedel och började intressera sig för hur hon skulle kunna ta "färsk hudvård" till den svenska marknaden.

LÄS ÄVEN: Startupbolaget ska ta branschen med storm – med hjälp av bibeln

Jag hade ingen erfarenhet av entreprenörskap och har inte haft en dröm kring det, drivet låg endast i att bidra till en positiv utveckling i branschen, säger Johanna Gillbro till sajten.

I november förra året släppte hudvårdsmärket sina första två produkter som säljs via den egna e-handelssajten, och januari i år klev Lydia Engholm in som vd.

Nu planeras nästa produktsläpp samtidigt som man startar ett samarbete med skönhetssajten Skincity, som ska få sälja produkterna via sin sajt.

Men vad har tagit så lång tid? Bolaget startades ju upp 2018 men första produkterna kom i slutet av 2020. Enligt Skinome har det tagit tid att utveckla produkter utan tillsatta konserveringsmedel. Idag har man åtta anställda och ett eget labb i Stockholm som består av två kemister från Frankrike, en från Belarus och en nyutexaminerad student från Linköpings universitet.

Annons
Annons