Flygande kvartal för Hemtex – mer än dubblade i e-handeln

Fortsatt tillväxt med norska ägaren.

Efter en stark avslutning på 2020 kunde den norska inredningsaktören Kid Interiör, som för ett par år sedan köpte Hemtex från ICA Gruppen, rapportera att särskild e-handeln hade fått en extra skjuts i pandemin.

LÄS ÄVEN: Så räddade ägarna Hemtex - ökade med 60 procent

Annons

Nu visar det sig att heminredningsintresset har hållit i sig även under starten av 2021. I dag rapporterat nämligen Kid att Hemtex försäljning växte med 6,4 procent under årets första kvartal. Det innebar att omsättningen totalt sett kom upp i 239,6 miljoner svenska kronor. Ännu bättre gick det dock för Hemtex e-handel, som under samma period växte med över 106 procent.

Kedjan har under det gångna kvartalet haft samtliga butiker öppna i Sverige och Finland. I Estland har dock alla fem Hemtex-butiker hållits stängda sedan den 11 mars. Hemtex har nu totalt 129 butiker, vilket kan jämföras med 132 butiker samma kvartal 2020.

Kid Interiör som koncern ökade under Q1 sin försäljning med 10,4 procent till knappt 570 miljoner kronor. E-handeln stod för drygt 14 procent av koncernens omsättning.

Annons