Last mile-bolaget Airmee lanserades 2018 och har sedan dess vuxit i rast takt. Under 2022 omsatte bolaget drygt 262 miljoner kronor, en ökning med 45 procent jämfört med föregående år. Man blöder dock rejält på sista raden och under fjolåret landade rörelseförlusten på -103 miljoner.
LÄS ÄVEN: Hon blir Airmees nya VD – grundaren hoppar av
Nu tvingas Airmee fylla på kassan i jakten på lönsamhet, det skriver bolaget i ett pressmeddelande. Hur mycket det handlar om avslöjar man inte, men enligt dokument från Bolagsverket som Di tagit del av, rör det sig om ett tillskott på cirka 53 miljoner kronor.
Vi är väldigt glada att våra investerare fortsätter backa oss på Airmee. Vi har lett utvecklingen av emissionsfria snabba hemleveranser på den svenska marknaden med cyklar och elbilar och kommer fortsätta lägga stora resurser på hållbarhet, både miljön och socialt, säger Elin Morales Härén, vd på Airmee, i en kommentar.
Hela havet stormar
Finansieringsrundan riktades till befintliga ägare där Bonnier Capital, en av Airmees existerande investerare, nu blir en av bolagets största ägare. Man tar också plats i styrelsen.
Även Alfvén & Didrikson, riskkapitalbolaget J12 samt ett stort antal existerande aktieägare deltog i emissionen.
Airmee är nu väl positionerade för att erbjuda snabba och hållbara sista milen leveranser till nordiska konsumenter ihop med de ledande e-handlarna i regionen. Vi, liksom ett stort antal befintliga ägare, har stark tilltro till bolaget och ledningens plan framåt, kommenterar Ken Liebkind, partner på Alfvén & Didrikson.
Elin Morales Härén klev nyligen in som ny vd på Airmee och hon har fått en tuff start på jobbet. Bland annat har bolaget kritiserats för samarbete med underleverantörer misstänkta för ekonomisk brottslighet, och dåliga arbetsförhållanden med löner som inte går att leva på.
LÄS ÄVEN: Airmee-bud får 13 kronor per leverans: ”Desperata människor”