Fraktkrisen lämnar spår: En av fem drabbade av varubristen

Svenskarna tidigarelägger sina julklappsköp.

Halvledarbristen och leveranskrisen fortsätter att påverka konsumenterna negativt, enligt en ny undersökning som YouGov gjort på uppdrag av numera Klarna-ägda Pricerunner. Totalt har 1 004 svenska konsumenter, som är över 18 år, tillfrågats.

LÄS ÄVEN: Klarna köper Pricerunner – ”en av de bästa”

Annons

Över en femtedel (22 procent) uppger att de har haft svårt att få tag i produkter under hösten. Men oron för varubrist är samtidigt relativt låg bland svenskarna inför julhandeln. Bara 5 procent har stött på tomma hyllor i fysiska butiker. Lika många har även mött varubrist i e-handeln. Och en av tio har haft shoppingproblem både online och offline. De varor som det råder störst brist på är dörrar, stationära datorer och trädgårdstillbehör.

Trots problematiken svarar majoriteten av konsumenterna att de faktiskt inte ens märkt av situationen. 74 procent svarade att de inte blivit påverkade alls, och bara 12 procent svarade att de är oroliga för att inte få tag i sina julklappar i tid. 22 procent medgav ändå att de kommer börja julklappshandla tidigare på grund av bristen, skriver Pricerunner i en kommentar om undersökningen.

Viss medvetenhet

Risken för varubrist är, som Ehandel rapporterat, dels kopplad till halvledarbrist – som framför allt drabbar elektronikvaror. Men också till den globala transportkrisen som kraftigt ökar fraktkostnaderna.

Att drygt en femtedel ändå kommer börja sin julklappsshopping tidigare i år vittnar om en viss medvetenhet hos konsumenterna inför årets julhandel, kommenterar Evelina Galli, tenik- och konsumentexpert på Pricerunner.

LÄS ÄVEN: Skyhöga fraktpriser slår hårt mot handeln – ”Lite utrymme för höjda priser”

Pricerunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. I november köpte Klarna tjänsten för 9,2 miljarder kronor.

Annons
Annons