UTBILDNING: Från iDeal of Sweden till egen e-handelsbyrå – Amazon och internationell marknadsföring

Marie Hultman och kollegan Edward Basse har lämnat mobilskalsjätten för att starta byrån The Early Birds.

Marie Hultman var tidigare var ansvarig för den betalda annonseringen på sociala medier (som primärt skedde på Facebook & Instagram) hos iDeal of Sweden.

Edward Basse hade rollen som Head of Marketplaces hos iDeal of Sweden och var bl a ansvarig för att etablera och utveckla närvaron och driva försäljning på ett flertal internationella marknader genom främst Amazon .

Annons

” Vi har olika bakgrund och erfarenhet, men det har alltid varit tydligt att vi har två viktiga saker gemensamt - en äkta nyfikenhet för att prova nya tillvägagångssätt och lösningar samt en förkärlek för utmaningen att öka försäljning och samtidigt stärka varumärken via marknadsföring.” säger Marie Hultman

The Early Birds erfarenhet och kunskap gällande Amazons marknadsplatser har skapat en stor efterfrågan av byråns tjänster sedan starten. Efterfrågan har därefter ökat dramatiskt de senaste månaderna sedan det har blivit tydligt att en lokal etablering av e-handelsgiganten Amazon i Sverige kommer att bli verklighet inom kort.

Edward Basse: ”Vår inställning och motivering till varför varumärken och företag bör skapa sig en god förståelse och överväga en aktiv närvaro på Amazon är Amazons dominanta position på merparten av de marknader där de är verksamma. Vad en etablering av Amazon i Sverige kommer att innebära vill vi inte spekulera i. Vi vågar dock säga så mycket som att det är hög tid för svenska företag och varumärken att börja förbereda sig, lära sig hur plattformen fungerar, och vad det innebär och förväntas av de som önskar sälja via Amazon.”

The Early Birds vill dock vara tydliga med att påpeka att en närvaro Amazon inte är den heliga graalen när det gäller e-handel. De förespråkar och kombinerar därför ofta ett flertal olika kanaler i arbetet för deras kunder.

Marie Hultman: ”Jag och Edward fann varandra på iDeal of Sweden när insåg att vi hade samma inställning till tillväxt via digital marknadsföring, e-handel och kombinationen av varumärkesdrivande och försäljningsorienterade aktiviteter. Framförallt såg vi möjligheter när man släpper ett traditionellt synsätt med fasta budgetar och en icke flexibel fördelning mellan plattformar, kanaler, annonsformat och marknader. Ett traditionellt synsätt hämmar ofta en effektiv allokering av resurser och investeringar till de ytor som ger bäst resultat i form av lönsam försäljning. Något kan framstå som självklart i teorin, men som inte är riktigt lika enkelt i praktiken. Ofta handlar det om att våga att verkligen applicera ett nytt sätt att arbeta på med sin marknadsföring, och känna sig trygg i det”.

Dag Bengtson med tidigare erfarenhet av att arbeta med svenska företag och Amazon ur ett Nordiskt perspektiv blir nu försäljningschef samt partner med fokus på att möta den stora och stadigt växande efterfrågan som för The Early Birds tjänster.

Dag Bengtson ”Jag är otroligt glad för möjligheten att få bli en del av The Early Birds i en så spännande och händelserik tid. The Early Birds har en unik kompetens och erfarenhet i Norden när det gäller Amazon. De har på kort tid lyckats etablera sitt namn på marknaden och skapa en imponerande kundbas. Detta i kombination med kunskapen och erfarenheten från andra viktiga plattformar och marknadsföringskanaler kommer att ha en väldigt betydande och positiv roll samt inverkan på byråns utveckling framöver.”

Lär dig mig mer om Amazons gigantiska försäljningskanal via Ehandel Academy och The Early Birds nya kurs ”Nå internationella kunder via Amazon”. Läs mer här. 

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!