ANNONS

Från kaffediet till miljonomsättning och vinst: "Vi har tänkt om"

En del av teamet på Kaffebrus
"Har höjt gränsen".

Namnet "Kaffebrus" väcker nyfikenhet – och kanske minnen hos vissa om alternativa framkallningsmetoder för analog film. Grundaren Henrik Nordström har dock avslöjat den mer koffeinstinna sanningen:

Det kommer från tiden när jag startade bolaget, då jobbade jag nästan dygnet runt och levde på kaffe så det namnet föll sig naturligt, berättade han för Ehandel.se i en tidigare intervju.

En passande beskrivning för energin hos e-handlaren specialiserad på foto- och videotillbehör, som nu återigen visar på tillväxt och en vändning till vinst efter en tuffare period.

ANNONS

För det senaste räkenskapsåret, som sträckte sig från september 2023 till augusti 2024, kan Kaffebrus stoltsera med en nettoomsättning på 13,2 miljoner kronor. Det är en märkbar ökning med nära 16 procent.

Än mer glädjande för Ystadföretaget är att rörelseresultatet har gjort en comeback. Från ett minusresultat på en miljon kronor året innan, landar det nu på cirka 300 000 kronor i vinst.

Denna positiva utveckling kommer efter ett par utmanande år. Omsättningen backade nämligen under räkenskapsåren 2021/22 och 2022/23. Henrik Nordström förklarar:

Dels tappade vi en viktig kollega som jobbade med marknadsföring och dels landade vi efter covid-raketen där allt sköt i höjden, säger han till Ehandel.se.

Men skutan har alltså vänt. Bakom den ökade omsättningen under 2023/24 ligger strategiska beslut.

Mer fokuserad satsning på marknadsföring i kombination med plattformsbytet - vi kör numera Nyehandels lösning som vi är extremt nöjda med.

För att återställa lönsamheten har företaget också tagit ett helhetsgrepp om sina utgifter.

Vi har sett över varenda kostnad och tänkt om kring fraktfritt. Vi säljer väldigt stora och skrymmande prylar och då blir billig frakt en stor kostnad för företaget. Rent konkret tar vi nu mer betalt för frakten än tidigare (dock inte i närhet av vad vi betalar) och har höjt gränsen för fraktfritt, säger Henrik Nordström.

Anpassning och tillväxt

Kaffebrus resa startade redan 2003 när fotografen och filmmakaren Henrik Nordström började sälja fotoprylar på Tradera. Konceptet, att ta hem och sälja tillbehör han själv behövde, lever kvar.

Företaget växte snabbt, även när Henrik flyttade utomlands, först till Tjeckien och sedan Australien, varifrån han smidigt kunde sköta kontakterna med leverantörer i Asien.

Pandemiåren innebar en rejäl skjuts. Räkenskapsåret som slutade 2021 krossade Kaffebrus 10-miljonersvallen med en omsättning på nära 11 miljoner kronor och vände förlust till en vinst på 300 000 kronor.

Då pekade Henrik på "jättemycket resurser på att bland annat jobba med produkttexter, organisera om kategorierna och annat SEO-arbete" samt satsningar på sociala medier, som framgångsfaktorer.

LÄS ÄVEN: Massiv SEO-satsning tog e-handlaren till vinst: "Gudstjänster och kundmöten"

"Håller oss till försäljning inom Sverige"

Kaffebrus har alltid strävat efter att lösa specifika problem för fotografer, men det fokuset har med tiden breddats.

Foto och film har blivit ett i vissa avseenden, och vårt fokus ligger till stor del på content creators av alla årsmodeller. Den resan jag själv har haft från stillbildsfotograf till videograf och producent är samma som många andra har gjort. Idag förväntas en fotograf ofta vara en kommunikationsbyrå… så det gäller att ha en bra verktygslåda. Det är där vi kommer in i bilden, konstaterade Henrik redan 2020.

Men om vi kommer tillbaka till nutid, är bytet av e-handelsplattform ett av bolagets viktigaste steg framåt.

Bytet till nya plattformen har varit grym! Den gör det superenkelt att jobba med sortimentet på cirka 5 000 produkter, säger Henrik Nordström.

Inför innevarande räkenskapsår är siktet inställt på fortsatt utveckling och optimering.

Vi ska fortsätta hitta bra verktyg som förenklar för de som skapar inom foto och video och vi kommer att fortsätta optimera våra frakter, och testar att hålla oss till försäljning inom Sverige just nu. Tidigare har vi sålt till hela Norden, säger Henrik Nordström.

Med en nyvunnen lönsamhet, ökad omsättning och en tydlig strategi framåt, ser det ut som att Kaffebrus har bryggt en stark kopp framgång att sippa på inför framtiden.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se