Från vinst till förlust – returerna drog ner resultatet 150 procent

"I princip dött ut".

Under förra året satsade den nordiska modebutiken Dennis Maglic på att utveckla och re-designa sin e-handelsplattform. I många år har omsättningen ökat med flera miljoner men i fjol hände något. Företaget märkte av en kraftigt ökad mängd returer som sänkte resultatet.

LÄS ÄVEN: Nätbutik BF-ökade med 2254% – fick 300 order första kvarten

Annons

Omsättningen sjönk med 20 procent och landade på 22,8 miljoner kronor, och resultatet vände från vinst till förlust. EBIT-resultatet rasade med nära 150 procent och summerades till minus 2 miljoner kronor. Företaget fick stanna upp och dra i handbromsen. Alla fysiska butiker lades ner och bolaget började ett intensivt arbete med att ta fram nya strategier för att öka kundnöjdheten, som därmed skulle minska antalet returer.

Förra året gjorde vi vår första förlust under våra 10 verksamma år, vilket främst beror på ett ökat antal returer men också på att handeln i fysiska butiker i princip dött ut vilket gjorde att vi var tvungna att ta oss ur dyra hyreskontrakt och återställa lokaler, säger Sofie Andersson, vd-assistent på Dennis M AB, till Ehandel.

Vi tror att den höga returgraden främst beror på ett ändrat kundbeteende. Man beställer mycket mer online idag och man är van vid att det är enkelt att returnera. Det ställer ökade krav på oss e-handlare att se till att vi har bra produkter som kunden behåller. Vi har redan gjort flera insatser på denna front. Vi har slimmat ner vårt sortiment och går igenom varenda produkt för att se till att de håller bästa standard, och vi har gjort våra kvalitetskontroller ännu hårdare. Vi arbetar med att göra storlekar mer tydliga, bilder mer rättvisande och att tillhandahålla produkter som man inte returnerar lika mycket.

Under 2020 första månader har försäljningen påverkats av pandemin. Bolagets leveranser från utlandet har försenats vilket lett till att man inte kunnat fylla på lagret i den mån man vill, och många kunder har prioriterat annat än shopping. Vilket sammanlagt lett till minskad försäljning. För att boosta omsättningen startade bolaget en ny sajt under första kvartalet.

Som många andra företag har vi haft en ganska trög start på året 2020 och blivit påverkade av coronaviruset både vad gäller förseningar av leveranser och minskad försäljning, men nu börjar vi se ljuset i tunneln och har en förhoppning att det blir ett positivt resultat i år. Men det återstår att se, säger Sofie Andersson.

LÄS ÄVEN: Bytte bransch när viruset slog till: ”Aldrig upplevt något så här galet”

Den nya e-handelsbutiken fick namnet Aponea och sålde framför allt ansiktsmasker och egentillverkad handsprit. Idag har Aponea döpts om till Apocare och företaget jobbar på att utveckla konceptet.

Vi har anpassat oss efter behovet på marknaden. Då vi har all logistik, kundtjänst och erfarenhet "in house" samt att vi har fått en dipp på våra andra varumärken på grund av Covid-19, var det nödvändigt att styra om snabbt till något som efterfrågades i högre grad, berättade vd:n Dennis Maglić för Ehandel då.

Annons

Vad blir bolagets nästa steg? 

Just nu har vi massor med intressanta produkter på gång och vi har precis lanserat vårt egna skönhetsmärke Maglic Cosmetics som vi ser fram emot att utveckla. Vi tror stenhårt på en framtid inom skönhet och hälsa, avslutar Sofie Andersson.

LÄS ÄVEN: E-handlaren stoppas av myndighet – ”skulle göra succé”

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!