Full galopp för hästmärket – rider in i USA

E-handlaren, ZacZess, blir tv-program.

Idén att starta e-handel inom hästsegmentet visade sig vara en framgångssaga från dag ett.

Vi har gått med positivt resultat varje år sedan 2019 och prognostiserar ett positivt resultat även 2022 trots att vi återinvesterar mycket kapital i marknadsföring. Vi har nästan tredubblat omsättningen från år till år och har hög tro på 2022 trots nuvarande marknadsläge och "E-handelskris", säger Linn Ekberg, medgrundare av ZacZess.

Annons

Syskonparet Linn Ekberg och Julia har både hästar som gemensamt intresse och i början av 2018 bestämde de sig för att starta ett eget varumärke för ryttare. I augusti samma år lanserades den första kollektionen. Från början drev de företaget som en bisyssla. Julia arbetade då som projektledare på Trafikverket i Uppsala och Linn som HR-specialist på Uppsala kommun. Men sedan hösten 2021 började de arbeta heltid med ZacZess, som är en snabbväxande e-handeln och just nu ett av de trendigaste ridsportsvarumärke i Sverige.

I höst kommer tjejerna vara med i SVT:s program Draknästet, där de ska presentera sitt företag och berätta om hur de lyckats med sin e-handelssatsning.

Vi har tagit den Svenska marknaden med storm och idag är vi ett av de ledande ridsportvarumärkerna i Sverige. Fram till slutet av 2021 har vi vuxit helt organiskt tack vare stort engagemang på sociala medier. Slutet av 2021 inledde vi ett samarbete med growth byrån Porobic group och nu har vi lyft varumärket ytterligare en nivå genom paid social,  säger Julia Ekberg.

Inom kort kommer ZacZess att lanseras på den amerikanska marknaden.

Vi har höga förhoppningar om att nå samma goda resultat där. För att nå ut på nya marknader applicerar vi samma strategi som vårt lyckade koncept i Sverige, det vill säga, marknadsföring genom paid social, influenser marketing och hög närvaro på sociala medier. Vi ser redan nu att kunderna på den amerikanska marknaden dras till annat content än i Sverige och vi jobbar nu för att knäcka nöten vilket content som passar för de amerikanska ryttarna, säger Julia Ekberg.

Amerikanarna är mer kräsna när det gäller innehåll har syskonparet märkt.

Men jag tror att vi är på god väg, amerikanerna verkar gilla ett mer professionellt content så vi måste jobba vidare för att hitta content som lyfter. I Sverige har content som tagits med våra egna mobiltelefoner fungerat bäst, säger Linn Ekberg.

Influens marketing - viktigt för affären

Vi jobbar brett med influenser marketing, allt från följarantal på ett par tusen till större influensers med hundratals följare. Vi har även ett ambassadörsprogram för de allra minsta influenserna, säger Linn Ekberg.

Annons

Men det är svårare i USA, än i Sverige att hitta de riktigt bra influenserna som matchar vårt varumärke då vi själva inte är en del av den publiken, säger Julia Ekberg.

ZacZess har sin försäljningsvolym under höst och vinter. Och syskonparet har lärt sig från sina misstag att inte ha lager för att kunna möte till exempel Black Week.

Historiskt sätt har mer än 5o procent av omsättningen skett under Q4 och vi hoppas på samma resultat även i år, vi har laddat upp lagret med mycket vinterprodukter så att det inte blir som 2021 år då vi sålt slut på alla vinterprodukter innan oktober var slut, säger Linn Ekberg.

Vi var helt enkelt för fega vid beställningen inför vintern förra året men har förhoppningsvis lärt oss tills i år. Vi börjar redan nu förbereda för vår bästa Black Week någonsin, säger Julia Ekberg.

Vad är det bästa med att ha startat ZacZess? 

Det är så häftigt att se kundernas engagemang och hur de försvarar vårt varumärke, säger Linn Ekberg.

Vi har båda alltid velat arbeta inom vårt största intresse - ridsporten och jag är så glad att vi vågade följa våra drömmar, säger Julia Ekberg.

Annons